Mange nye medlemmer

I Finnmark har Skolenes landsforbund (SL) vervet mange nye medlemmer det siste året. Tekst og foto: SIDSEL VALUM, I skolen Tillitsvalgte fra hele Finnmark var…

19. mai 2015

20150519_SL Finnmark_Jergul

Tekst og foto: SIDSEL VALUM, I skolen

Tillitsvalgte fra hele Finnmark var samlet på kurs og representantskapsmøte i Jergul ved Karsjok 13.–14. april. Før årsmøtet holdt forbundsleder Anne Finborud et innlegg og orienterte blant annet om hva SL jobber med sentralt.

– Hovedutfordringen vår er at regjeringen driver en rein ideologisk politikk. Den mangler forståelse for viktigheten av at arbeidstakerne sammen med arbeidsgiverne og politikerne former hverdagen, sa hun.

Finborud påpekte at statsråden vil heve terskelen for å bli lærer, samtidig som Norge vil mangle 38.000 lærere i nær framtid. Forberedelser til forhandlinger om arbeidstidsavtalen var et viktig tema de tillitsvalgte drøftet med forbundslederen.

I møtet med fylkeslaget spurte Finborud forsamlingen om hva SL Finnmark ønsker av forbundet sentralt.

–  Vi ønsker besøk av dere av og til i foreningene og fylkeslaget, og SL-klistremerker til å ha bak i bilen, var svarene hun fikk.

I vekst

SL Finnmark har nær 300 medlemmer, og medlemsmassen har økt med femten prosent i 2014.

ØKER: Eli Dalseng er leder for SL Karasjok, som har fått mange nye medlemmer.

Blant lokallagene som har hatt stor økning er SL Karasjok, som har rundt 50 medlemmer og ifølge lokallaget har like mange medlemmer som Utdanningsforbundet.

Den positive utviklingen var bakgrunnen for at møtet vedtok et forslag fra Ian Tonkin, leder av SL Hammerfest, om en ny nøkkel for fordeling av representanter til representantskapsmøter. For hvert tiende medlem skal den enkelte forening ha én representant. I praksis betyr det at lokallag med inntil 20 medlemmer skal ha to representanter. Et lag med 21–30 medlemmer, skal ha tre, 31–40 fire osv.

Nytt styre

LEDERE: Leder Merete Kurrak og  nestleder Terje Tretnes i SL Finnmark.
LEDERE: Leder Merete Kurrak og nestleder Terje Tretnes i SL Finnmark.

Merete Kurrak, lærer ved Alta videregående skole, ble gjenvalgt som leder. Hun ble også enstemmig gjenvalgt som hovedtillitsvalgt i Finnmark fylkeskommune med Kjell Knudsen fra Vadsø som vara.

Ny nestleder er Terje Tretnes, som ble valgt med 18 mot to stemmer.

Andre styremedlemmer er Vibeke Pettersen, Sara Irene Eira Hætta  og Bengt Ryeng. Etter benkeforslag ble Stig-Ole Pedersen valgt som ny sekretær i stedet for Kjell Magne Iversen, som ikke er med i det nye styret. Ann-Karin Hindbjørgmo ble enstemmig gjenvalgt som kasserer. Ny valgkomite består av: Olav Sara Nikkinen, Ian Tolken og Ellen Kristoffersen.

I skolen er medlemsbladet for Skolenes landsforbund og kommer ut med ti utgaver i året. Denne artikkelen står i utgave nummer fire som er på tur ut til medlemmene. Utgavene kan leses elektronisk her (utgave nummer fire kommer om noen dager…)

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]