– Må sikre SL styreplasser

I forbindelse med prosessen knyttet til sammenslåing av kommuner, vil mange arbeidstakere bli berørt – også medlemmer av Skolenes landsforbund (SL). En kommunesammenslåingsprosess innebærer…

22. april 2015

Nestleder i SL, Terje Moen, oppfordrer fylkeslagene til å engasjere seg i kommunereformen. (Foto: Bo Mathisen/Skolenes landsforbund)

En kommunesammenslåingsprosess innebærer at to eller flere kommuner rettslig opphører samtidig som det etableres en ny.

– Medvirkning fra de tillitsvalgte vil være en forutsetning for at prosessen sikrer åpenhet, tidlig involvering av tillitsvalgte og god informasjon til de ansatte, sier nestleder i SL, Terje Moen.

I denne prosessen er det mange utfordringer som lokale tillitsvalgte må ta tak i og skal involveres i. Hovedavtalen i kommunal sektor legger til rette for dette, forklarer Terje Moen.

– I alle disse prosessene er det viktig å sikre god informasjonsflyt og samspill mellom forbundene i LO Kommune, og ha et forum for drøfting av saker og representasjon i partsammensatte utvalg, sier han.

For å ivareta informasjonsflyten og samarbeidet mellom forbundene i LO Kommune, skal det etableres lokalt LO Kommune-samarbeid der kommunesammenslåingsprosesser er igangsatt.

Med bakgrunn i dette har styret i LO Kommune vedtatt at det tas initiativ til å opprette LO Kommune i alle fylker utenom Oslo, og at LO Kommune i fylkene får i oppgave å opprette LO Kommune kontaktforum, der kommunesammenslåingsprosesser er vedtatt eller under utredning.

– Det er viktig at fylkesstyrene våre følger opp dette i samarbeid med de andre LO-forbundene i LO Kommune. Vi oppfordrer også at fylkeslagene er aktive og sikrer SL styreplasser i det lokale LO kommune, slik at vi blir involvert fra begynnelsen, understreker Terje Moen.

Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner presenterte kommuneproposisjonen for 2015 med egen meldingsdel om arbeidet med kommunereform på en pressekonferansen 14. mai i fjor. (Foto: Kommunal- og moderniseringsdepartementet/SL)

Det tas nå initiativ til opprettelse av LO Kommune i Vest-Agder, Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal, Telemark, Buskerud, Østfold, Vestfold, Sør-Trøndelag, Nord-Trøndelag, Hedmark, Troms og Finnmark.

Det er fra tidligere etablert LO Kommune i følgende fylker: Akershus, Oppland, Aust-Agder, Hordaland, Rogaland og Nordland.

Regjeringen vil legge fram et forslag om en omfattende reform og sammenslåinger av dagens 428 kommuner innen 2017.

En stortingsmelding med forslag om oppgaver som kan overføres til kommunene ble lagt fram 20. mars 2015. Kommunene har frist på seg til våren 2016 til å fatte vedtak om sammenslåing. De første sammenslåingene kan skje 1. januar 2018, mens hele reformen skal være på plass innen 1. januar 2020.

FAKTA

LO Kommune er et av LOs to karteller. Har 178.000 aktive medlemmer i kommunal sektor. LO Kommune ble opprettet i 1997 og består av følgende forbund i kommunal sektor:

• Fagforbundet
  • Fellesorganisasjonen (FO)
  • EL & IT Forbundet
  • Musikernes fellesorganisasjon (mfo)
  • Skolenes landsforbund (SL)
  • Fellesforbundet

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]