Lønnsoppgjøret i staten – dette er kravene

LO Stat krever reallønnsvekst til alle, en rettferdig fordeling av lønnsmidlene samt at all lønn skal være pensjonsgivende. Tirsdag startet årets lønnsoppgjør i staten….

23. april 2019

Tirsdag startet årets lønnsoppgjør i staten.

– Vi har sett at mange av våre medlemmer faktisk har opplevd reallønnsnedgang de siste årene. Dette kan ikke fortsette. Staten har ansvaret for at vi har kommet i denne situasjonen. Ved årets mellomoppgjør må rettferdig fordeling av lønna være hovedambisjonen, sier LO Stat-leder Egil André Aas.

LO Stat krever derfor at de disponible midlene gis som sentrale generelle tillegg på hovedlønnstabellen (A-tabellen) for å sikre økt kjøpekraft til alle. Sentrale tiltak for økt likelønn mellom kvinner og menn, ekstra løft for lavtlønte og heving av begynnerlønna står også på kravlista.

Pensjonskrav kan skape trøbbel

Pensjon står også på agendaen ved årets oppgjør. I 2018 ble partene enige om å nedsette en partssammensatt arbeidsgruppe for å vurdere hvilken lønn, herunder faste og variable tillegg som skal inngå i pensjonsopptjeningen/pensjonsgrunnlaget for ansatte i staten, og forhandle om det i årets mellomoppgjør. I dag er det slik at deler av lønna til mange statsansatte ikke er pensjonsgivende. Nå krever LO Stat at all lønn (regulativlønn/fastlønn samt faste og variable tillegg) som er vederlag for arbeid skal være pensjonsgivende.

– Det er egentlig et veldig enkelt prinsipp, slik jeg ser det: Det du får i lønn skal også være pensjonsgivende. Slik er det ikke i dag, og da må staten fikse det, sier Egil André Aas og legger til at det også er forskjeller mellom kommunene og staten på dette området.

– I kommunene har de i stor grad fått dette på plass. Nå innfører vi en felles offentlig tjenestepensjonsordning, og da får man sørge for at pensjonsopptjeningen blir lik i hele offentlig sektor, sier han.

Forberedt på «harde tak»

Også YS, Unio og Akademikerne er en del av forhandlingene. Fristen for å komme til enighet er 30. april ved midnatt og Aas forventer at det blir harde tak.

– Vi går alltid inn i forhandlinger med et mål om å bli enige med motparten, men forbereder oss selvfølgelig også på det motsatte, sier LO Stat-lederen.

2. nestleder Chris Gøran Holstad representerer Skolenes landsforbund i forhandlingsutvalget.

Relevante lenker
Krav nr. 1 fra LO Stat
Lønnsoppgjøret for 166.000 statsansatte er i gang (frifagbevegelse.no)
Pensjonskrav kan skape trøbbel i statsoppgjøret (frifagbevegelse.no)

Skolenes landsforbund på Facebook!