Lønnsoppgjøret er i gang – brudd torsdag

Skolenes landsforbund ønsker LOs delegasjon i mellomoppgjøret lykke til i frontfagsforhandlingene med NHO. Kravene ble overlevert onsdag. Torsdag ble det brudd i forhandlingene.

25. mars 2021

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og administrerende direktør i NHO, Ole Erik Almlid, under kravoverlveringen onsdag. (Foto: Trond Gram, LO)

«Med bakgrunn i den endrede situasjonen ved årets mellomoppgjør som følge av pandemien, vil LO sikre medlemmenes kjøpekraft og gjennom sine krav prioritere seriøsitet, likelønn og å motvirke lavlønn.»

Dette er kravene LO går inn i årets tariffoppgjør med og de bebuder at de ikke vill fire en tomme.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik viser til at norske arbeidstakere står i en spesiell situasjon med 200.000 arbeidsledige. Mange av dem har vært ledige i over ett år.

– Denne pandemien har vist verdien av innsatsen til en lang rekke yrkesgrupper. Det er mange som fortjener et lønnsløft, og som har stått på under denne pandemien for at samfunnet skal gå rundt, sier LO-lederen til egen hjemmeside.

Peggy Hessen Følsvik er klar på at denne krisen ikke kan løses med reallønnsnedgang.

LO har i dag torsdag 25. mars brutt forhandlingene med NHO i mellomoppgjøret 2021 og varslet avtale- og plassoppsigelse for 179.002 arbeidstakere, skriver LO på sin hjemmeside.

Partene møtes til mekling 9. april med meklingsutløp 10. april kl. 24.00.

Se LOs delegasjon til mellomoppgjøret  LO/NHO 2021 (lo.no, PDF)

Skolenes landsforbund ønsker hele LOs forhandlingsdelegasjon lykke til.

– Stå på! Dere brøyter vei, også for oss i offentlig sektor. Vi håper selvfølgelig på vegne av våre medlemmer på et best mulig resultat, sier forbundsleder Anne Finborud.

Tariffoppgjøret i kommunesektoren starter 21. april. Skolenes landsforbund er en del av LO Kommunes forhandlingssammenslutning som forhandler om lønn med KS. Oppgjøret i Oslo kommune starter 23. april. I begge disse oppgjørene, er fristen for å komme til enighet 30. april.

Les også: Det kan bli streik i årets lønnsoppgjør. Her overleveres kravene (frifagbevegelse.no)

Les også: Tariffpolitisk uttalelse for mellomoppgjøret 2021 (lo.no)