Lønn som fortjent

Oslo Høyre sine skolepolitikere mangler innsikt i fenomenet motivasjon.   Ved å satse tungt på ytre motivasjon vil man kun nå langt, dersom det er…

22. mai 2015

Oslo Høyre vil ha en kaldere skole og et kaldere samfunn.  (Foto: pixabay/SL)

Oslo Høyre sine skolepolitikere mangler innsikt i fenomenet motivasjon.

Ved å satse tungt på ytre motivasjon vil man kun nå langt, dersom det er oppdragelse av hunder man sikter seg innpå. Godt skolerte lærere trenger god ledelse framfor lettbente belønningsmodeller.

Kommentar: Bjørn Henriksen, 2. nestleder i Skolenes landsforbund (SL)

I noen grad får man selvfølgelig det man dyrker. For noen år tilbake forsøkte et firma innen finanssektoren å belønne sine servicemedarbeidere etter følgende to forhold: 1) salg på telefon  2) antallet besvarte telefoner. Noen av servicemedarbeiderne nådde fantastiske resultater, de tok opp mot 100 telefoner på 7 timer – og solgte mange produkter.

Beklageligvis for ledelsen ble det slik at servicemedarbeiderne nedprioriterte en av de viktigste arbeidsoppgavene; å yte service.

Kundene opplevde at samtaler de ringte inn ofte ble brutt på mystisk vis, dersom de bare skulle ha hjelp med noe. Potensielle kjøpere opplevde derimot sjeldnere brudd på linjen, eventuelt at de ble oppringt omgående dersom samtalen ble brutt.

Bjørn
Bjørn Henriksen, 2. nestleder i SL.

Servicemedarbeidere som samvittighetsfullt tok imot kundene slik de meldte seg med sine klager og spørsmål, fikk dårligere uttelling i lønningsposen. Rå selgere som tok lite hensyn tok mange telefoner og solgte mer. Totalt sett solgte servicemedarbeiderne likevel like mye eller like lite som før, alle sett under ett.

Hva oppnådde ledelsen gjennom dette? Eksisterende kunder fikk dårligere service, nye kunder fikk lynrask service da de kjøpte første gang, arbeidsmiljøet ble forsuret.

Lærere likner mye på disse servicemedarbeiderne. Elevene som kommer har helt ulik bakgrunn, behov og forventninger. Hver elev, gruppe og klasse er unike.

Skolehverdagen for en lærer handler om mye mer enn bare å legge til rette for læring.

Ungdommene skal ses, de skal lyttes til, utfordres i passende doser, av og til trøstes og atter andre ganger korrigeres. Lærere som ensidig blir opptatt av karakterer og lett målbare størrelser vil miste all sin troverdighet. Men lønnsutviklingen blir bedre.

Oslo Høyre vil ha en kaldere skole og et kaldere samfunn. Noe av skolehverdagen er nok kvantifiserbart, mens det gode lærerhåndverket, som tuftes på klokskap, aldri blir målbart annet enn i elevens og de foresattes verdsettelse.

Heia den læreren som blir tildelt en klasse og som bringer klassen framover gjennom sin innsats og sin erfaring!

God pinse!

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]