Leder jakten på ny forbundsleder

Ninni Jensen fra Nordland er valgt til å lede valgkomiteen som skal finne ny forbundsleder i Skolenes landsforbund. Anne Finborud går av i 2021.

8. juni 2020

Ninni Jensen skal lede arbeidet med å finne ny forbundsleder etter Anne Finborud. (Foto: Skolenes landsforbund)

Skolenes landsforbund har landsmøte i Sarpsborg, 13. til 16. april 2021.

Det har lenge vært kjent at Anne Finborud (65) går av som forbundsleder for Skolenes landsforbund etter landsmøtet i Viken.

– Det har ikke vært noen tvil om det spørsmålet. Jeg har vært innstilt på dette siden forrige valg. Forbundet er i en god steam og har folk som står på og tar ansvar. Det er ingen grunn til å bli stående ved roret da, sier Anne Finborud til FriFagbevegelse.

Erfaren leder av valgkomiteen

Landsstyret i Skolenes landsforbund, som var samlet til et digitalt møte 4. juni, sluttet seg til forslaget fra forbundsstyret om følgende valgkomité:

• Ninni Jensen, Nordland (leder)
  • Terje Tretnes, Finnmark
  • Aud Hilde Aasen, Trøndelag
  • Rune Nielsen, Vestland
  • Espen Johansen, Vestfold og Telemark

Ninni Jensen, som leder valgkomiteen, kjenner Skolenes landsforbund godt. Hun har vært medlem i forbundet i 24 år, og sitter både i forbundsstyret og landsstyret. Jensen er i dag ansatt som rådgiver i spesialpedagogikk i Nordland fylkeskommune.

– På vegne av hele valgkomiteen, ønsker jeg å takke landsstyret for tilliten. Jeg har med meg dyktige og erfarne medlemmer med lang fartstid og ulik bakgrunn fra oppvekstsektoren, som er en stor styrke for det arbeidet vi skal gjøre. Jeg er sikker på at Skolenes landsforbund har en trygg og god ledelse, med nærhet til medlemmene og med fokus på viktigheten av partssamarbeidet, også etter landsmøtet i 2021, sier Ninni Jensen.

Valgkomiteen skal nå i gang med å forberede forslag til forbundsleder og andre sentralt tillitsvalgte for perioden 2021–2025. Komiteen skal legge fram sitt forslag senest fjorten dager før landsmøtet.