Landsmøtet i 2025 avholdes i Kirkenes

Landsstyret i Skolenes landsforbund har vedtatt at landsmøtet i 2025 skal avvikles i Kirkenes i perioden 1.- til 4. april.

25. september 2023

Landsstyrerepresentantene fra Finnmark, Terje Tretnes og Berit Hågensen, er glade for at landsmøtet i 2025 skal avholdes i Kirkenes. (Foto: Skolenes landsforbund)

Det var to «søkerfylker» til å arrangere landsmøtet, Finnmark og Agder (Kristiansand).

Valget falt på Finnmark og Kirkenes.

– Vi er selvsagt glade for at valget falt på Finnmark og Kirkenes. En flott anledning til å ta hele landet i bruk, og en unik mulighet til å vise vårt kulturelle mangfold og fantastiske landsdel, sier landsstyrerepresentantene fra Finnmark, Terje Tretnes (Karasjok) og Berit Hågensen (Hammerfest).

Tretnes er nestleder i SL Finnmark. Hågensen er tidligere fylkesleder.

Landsmøtet 2025 legges etter all sannsynlighet til Thon Hotel Kirkenes.

Åse Eriksson, sekretær i SL Finnmark og Birgit Ingebrigtsen, styremedlem i SL Finnmark, presenter Kirkenes i denne videoen, som også inngikk i søknaden til landsstyret.

Fakta om Kirkenes

• Kirkenes er en by og administrasjonssenteret i Sør-Varanger kommune i Finnmark
  • Byen har 3.383 innbyggere per 1. januar 2022.
  • Neset mellom Pasvikelven og Langfjorden het tidligere Piselvnes. Da det i 1862 ble bygget ei kirke på neset ble stedsnavnet endret til Kirkenes.
  • Hovednæringen i Kirkenes var i mange år gruvedrift. På det meste hadde gruvedriften 1500 ansatte.
  • I Kirkenes finner man Barentssekretariatet.
  • Militærleiren Høybuktmoen ligger ca. 14 km fra Kirkenes, og huser Garnisonen i Sør-Varanger (GSV).
  • Byens flyplass, Høybuktmoen lufthavn, har daglige avganger til Oslo og Tromsø, samt resten av Finnmark.
  • Byen er endepunkt for E6 og for Hurtigruten. (Kilde: Wikipedia)