Krever økt kjøpekraft for alle kommuneansatte

Skolenes landsforbund vil presse på for at de kommuneansatte skal få økt kjøpekraft i vårens oppgjør. Det vil si en lønnsvekst i overkant av 2,8 prosent, som er forventet prisvekst.

13. april 2021

Forbundsleder Anne Finborud i Skolenes landsforbund. (Foto: SL)

Forbundsleder Anne Finborud i Skolenes landsforbund mener skeivheten fra i høst må rettes opp.

– Det er veldig uklokt etter koronaåret, som har rammet oss alle på forskjellig vis, at offentlig sektor ble liggende såpass langt under frontfaget som vi gjorde. Det bør vi rette opp, sier hun til Klassekampen.

LO er i gang med å diskutere kravene som skal stilles i kommunesektoren, staten og Spekter. Finborud sier SL vil presse på for at de ansatte i kommunene skal få økt kjøpekraft i vårens oppgjør.

– Det skal gjelde alle kommuneansatte. Du får ikke ut av meg at vi bare støtter lærere og sykepleiere. Vi mener det er rettmessig at hele kommunesektoren får høyere resultat enn frontfaget. Det vil skape mye uro om ulikheten fra i høst består i år, sier forbundsleder Anne Finborud i intervjuet med Klassekampen.

Les også: LO-forbund i offentlig sektor vil ha mer enn frontfagene (klassekampen.no)

Les også: LO og NHO er enige i meklingen i årets tariffoppgjør (lo.no)

FAKTA: Lønnsoppgjøret

• LO, YS og NHO er enige i lønnsoppgjøret i privat sektor. Ramma for lønnsveksten ble 2,7 prosent, inkludert et lavlønnstillegg