Krever ny gjennomgang av smittevernveilederne

I skoler og barnehager gjelder ikke énmetersregelen, og det er heller ingen grense på gruppestørrelse. Skolenes landsforbund ber nå om at reglene vurderes på nytt.

17. august 2020

Skolenes landsforbund vil at enmetersregelen og grensen om maks 20 i en gruppe også må gjelde i barnehagene og skolene. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)

– Veiledere om smittevern i barnehager og skoler ble utviklet i en tid man mente at barn i mindre grad ble smittet, og heller ikke smittet andre. Nå vet vi bedre, sier Geir Allan Stava, forbundssekretær i Skolenes landsforbund, til Utdanningsnytt.

LOs skoleforbund vil ha en ny revidering av smittevernveilederne.

Stava viser til en fersk rapport fra Det europeiske smittevernbyrået (ECDC) som forteller at barn med covid-19-symptoner sprer virus i samme mengder som voksne, og kan smitte andre på samme måte som voksne.

På bakgrunn av de opplysningene mener Skolenes landsforbund at reglene som gjelder ellers i samfunnet, også skal gjelde ved skolene.

– Skolene må nå være det eneste stedet i landet der ikke enmeters-regelen og gruppestørrelser på maks 20 gjelder, sier Geir Allan Stava.

Les hele saken i Utdanningsnytt

Pixabay-bildet er frigjort under denne lisensen