– Klokt av Melby å avlyse muntlig eksamen

Skolenes landsforbund mener kunnskapsminister Guri Melby gjorde det eneste riktige da hun torsdag avlyste muntlig eksamen over hele landet.

27. mai 2021

Kunnskapsminister Guri Melby (V) avlyser muntlig eksamen. Det mener forbundsleder Anne Finborud er en klok avgjørelse. (Foto: Statsministerens kontor/SL)

Tidligere denne uka møtte Guri Melby fylkesordførerne, hvor de ba henne om å avlyse muntlig eksamen i videregående skole.

– Pinlig prosess

Skolenes landsforbund ba kunnskapsministeren avlyse muntlig eksamen allerede i februar, da skriftlig eksamen ble avlyst. Forbundet har hele tiden ment at det er uforståelig at Melby ikke har lyttet til hele Skole-Norge som har krevd det samme, inkludert statens eget fagdirektorat, Utdanningsdirektoratet, og Barneombudet.

– Vi er fornøyd med at statsråden nå tar til fornuft og avlyser, men det har i sannhetens navn vært en litt pinlig prosess og har satt i gang et stort organisatorisk arbeid i skolene som kunne vært brukt på god undervisning og god underveisvurdering.

– Nå kan Skole-Norge konsentrere seg om å sikre en verdig avslutning for mange avgangselever i en vanskelig tid, fortsetter forbundsleder Anne Finborud.

Melby: Uforutsigbar situasjon

Konklusjonen er at situasjonen er så uforutsigbar og smittenivået så høyt en del steder at regjeringen ikke er sikre på at de klarer å gjennomføre en trygg og rettferdig eksamen for alle, sa Guri Melby på et hasteinnkalt pressetreff torsdag formiddag.

– Per nå er det flere tusen elever og ganske mange hundre lærere i karantene, og det er grunn til å tro at det vil være situasjonen de nærmeste ukene. Det er grunn til å tro at karantene og smitte er noe som vil berøre mange av de involverte, sa Melby.

Det er muntlig eksamen for elever på 10. trinn og Vg3 og påbygg som avlyses. Eksamen vil fortsatt arrangeres for privatister, også muntlige eksamener.

Les pressemeldingen fra regjeringen her