Johnsen Walker taler i Elverum 1. mai

Forbundsleder Mette Johnsen Walker taler i Elverum 1. mai. 2. nestleder Bodil Gullseth holder appell under arrangementet til SL Oslo i Folkets Hus.

30. april 2022

Forbundsleder Mette Johnsen Walker og 2. nestleder Bodil Gullseth skal begge tale 1. mai, i Elverum og Oslo. (Foto: SL)

I år er det endelig mulig å markere 1. mai på den måten vi er aller best på: Sammen. På torget, i toget og på andre tradisjonsrike arrangementer. Årets parole er: Frihet, demokrati og solidaritet, skriver LO på sin hjemmeside.

Skolenes landsforbund oppfordrer medlemmer og tillitsvalgte til å slutte opp om arrangementer lokalt.

Forbundsleder Mette Johnsen Walker er invitert til Elverum, og skal tale under hovedarrangementet i festsalen i rådhuset. Arrangementet begynner klokken 13.00.

2. nestleder Bodil Gullseth skal holde appell i forbindelse med det tradisjonsrike arrangementet til Skolenes landsforbund Oslo Fylkeslag, som samles i Spiseriet Møller i Oslo Kongressenter Folkets Hus etter at SLs seksjon i 1. mai-toget har kommet tilbake til Youngstorget. Fylkesleder Roger Vinje orienterer om hovedoppgjøret i Oslo kommune.

Det er også i år et mørkt bakteppe i verden når vi nærmer oss 1. mai.

Etter over to år med pandemi, er det nå Russlands krigføring i Ukraina som preger nyhetsbildet. Befolkningen i Ukraina lever under en konstant trussel, og mange steder under umenneskelige forhold. Store deler av befolkningen er på flukt.

Arbeiderbevegelsens fundament er internasjonal solidaritet. LO fordømmer Russlands invasjon på det sterkeste, og står sammen med internasjonal fagbevegelse i kravet om umiddelbar tilbaketrekning. Invasjonen er brudd på Folkeretten og forårsaker store tap av menneskeliv og ødeleggelser. Putin har satt freden, utviklingen og stabiliteten vi har oppnådd de siste 30 årene i Europa i fare.

Som vanlig samles LO og Arbeiderpartiet bak en felles parole. I år er denne: FRIHET – DEMOKRATI – SOLIDARITET. Dette er verdier som ligger i selve ryggraden til arbeiderbevegelsen, men det er og store ord som har fått fornyet aktualitet på kort tid.

LO og Arbeiderpartiet bytter på å ha hovedtaleren på Youngstorget i Oslo. I år er det LOs tur, og LO-leder Peggy Hessen Følsvik går på talerstolen rundt kl. 12. Arrangementet starter 11.20 og toget går ut fra Youngstorget ca. kl. 12.45.

Les mer om 1. mai i Oslo

Se og last ned årets 1. mai-merker fra LOs bildebank

Les om Norsk Folkehjelps 1. mai-aksjon: Krig er forakt for liv – Stopp bombing av sivile