– Trygt å vite at dere står på vår side

– Betryggende å vite at vi har kolleger i verden som følger med på vår situasjon, sier Jalila al-Salman. Onsdag mottok hun Arthur Svensson-prisen. Arthur…

17. juni 2015

Jalila al-Salman takker for Svenssonprisen. (Foto: Runar Nørstad, SL)

Arthur Svenssons internasjonale pris for faglige rettigheter ble delt ut i Folkets Hus i Oslo onsdag.

Arthur Svensson-prisen 2015 ble tildelt Mahdi Abu Dheeb og Jalila al-Salman, leder og nestleder i Bahrain Teachers Association (BTA).

De ble fengslet i 2011, torturert og ydmyket, fordi de oppfordret til lærerstreik i kongedømmet.

Lærernes fagforbund ble oppløst av regjeringen med begrunnelse at lederne «oppfordret til hat mot regimet».

Leif Sande, leder i Arthur Svensson-komiteen, overrekker prisen til Jalila al-Salman. (Foto: Runar Nørstad, SL)

Mahdi Abu Dheeb ble i 2011 dømt til fem års fengsel. Hans helsetilstand forverrer seg stadig, ikke minst siden han ikke får medisinsk hjelp. Jalila al-Salman er frigitt etter nærmere et halvt år i fengsel, men hun har yrkesforbud og blir kneblet.

– Det er betryggende å vite at vi har kolleger i verden som følger med på vår situasjon. At dere er på vår side i vår kamp, sa Jalila al-Salman i sin takketale.

– Regjeringens jernhånd over lærere svekker utdanningsinstitusjonene og undergraver folks frihet og rett til læring, sier Leif Sande, leder i Arthur Svensson-komiteen.

Leif Sande understreker at Arthur Svensson-prisen har blitt en viktig pris, som blir lagt merke til og vektlegges rundt i verden.

– Vi håper denne tildelingen vil sette fokus på lærernes kamp i Bahrain. Og vi vil oppmuntre de som blir forfulgt til å stå på videre, sier han.

Les også: Jalila forteller om hvordan lærernes tillitsvalgte blir behandlet i kongedømmet Bahrain (frifagbevegelse.no

FAKTA: Arthur Svensson-prisen

• Prisen er en internasjonal pris opprettet av Industri Energi. Den deles ut årlig av «Komiteen for Arthur Svenssons Internasjonale Pris for Faglige Rettigheter» etter retningslinjer fastsatt i følgende statutter. Statuttene kan endres av Landsstyret i Industri Energi med 2/3 flertall.

• Prisen er på NOK 500.000. Pengene tas fra forbundets internasjonale solidaritetsfond. Beløpet kan justeres av Forbundsstyret i forbindelse med behandling av forbundets budsjett.

• Hovedformålet er å fremme arbeidet for å styrke fagforeningsarbeid og faglige rettigheter internasjonalt.

• Prisen tildeles en person eller organisasjon som i særlig grad har virket for å fremme faglige rettigheter og/eller styrke fagorganisering i verden.

Ledelsen i Skolenes landsforbund, Terje Moen og Anne Finborud, hilste på prisvinner Jalila al-Salman før seremonien i Folkets hus. (Foto: Runar Nørstad, SL)
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]