Pensjon – et helt sentralt krav

23. februar 2016

SL er glad for at Kunnskapsdepartementet prioriterer yrkesfagene i den nye stipendordningen. (Foto: Pixabay/SL/Illustrasjon)

LOs representantskap vedtok tirsdag kravene for tariffoppgjøret i år. Et enstemmig representantskap slo fast at oppgjøret skal gjennomføres forbundsvist. Pensjon er et helt sentralt krav, hvor LO ønsker rett til opptjening på all inntekt – fra første krone og fra første dag.

Vedtaket fra representantskapet understreker at frontfaget fortsatt må legge rammer for tariffoppgjøret, men slår også fast at «Frontfaget skal … ikke være til hinder for at det kan gis kompensasjon til grupper som over tid er blitt hengende etter i lønnsutviklingen».

Videre mener LO at det er et hovedkrav til lønn å sikre medlemmenes kjøpekraft, fremme seriøsitet og likelønn og motvirke lavlønn.

Mediedebatten før møtet har vist at pensjon har vært et ømt punkt foran årets representantskapsmøte.

Skolenes landsforbund er fornøyd med at vedtaket fra representantskapsmøtet innebærer følgende krav:

• Tjenestepensjonsordningene skal inn i tariffavtalene.
  • Pensjonsopptjening fra første krone og fra første dag.
  • Det må bli lettere å skifte jobb uten å miste pensjonsrettigheter.
  • Bedre samling av opptjente rettigheter og pensjonskapital gjennom brede kollektive ordninger.
  • Evaluering av AFP.

Nestleder i SL, Terje Moen.

Skolenes landsforbunds delegat i representantskapet er 1. nestleder Terje Moen. Han entret talerstolen og la frem et forslag om at fagskolen ikke bare må få en reel status som «høy» yrkesfaglig utdanning, men også formaliseres gjennom å gi studiepoeng.

Dette forslaget ble vedtatt oversendt til LOs sekretariat for oppfølging.

Selv om SL ikke fikk full støtte for forslaget, så er Terje Moen fornøyd med vedtaket i representantskapet som er LOs høyeste organ i kongressperioden.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]