– Herlig å bli kvitt Høyre og Frp

SLs hovedtillitsvalgte i Bergen og Tromsø tror den rødgrønne oppturen vil gagne skolepolitikken. Det blåser en rød vind over storbyene, og bildet er det…

16. september 2015

Rune Nielsen, hovedtillitsvalgt for Skolenes landsforbund i Bergen kommune. (Foto: Privat)

Det blåser en rød vind over storbyene, og bildet er det samme: Høyre mister kontrollen til fordel for Arbeiderpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne.

– Jeg er strålende fornøyd med valget. Herlig å bli kvitt Frp og Høyre i styrende posisjoner i Bergen, sier Rune Nielsen, hovedtillitsvalgt for Skolenes landsforbund i Bergen kommune.

Tidstyvene

Nielsen håper Pål Hafstad Thorsen (Ap) blir ny kommunalråd for oppvekst og skole i Bergen.

Pål Hafstad Thorsen (Ap).(Foto: Ap)

– Hafstad Thorsen har sterkt tatt til orde for å redusere byråkratiseringen, altså tidstyvene, som ødelegger skolehverdagen for lærere. Videre har Ap programfestet flere lærere per elev med vekt på 1.- 4. trinn. Også skoleforfallet i Bergen akter Hafstad Thorsen å gjøre noe med om Ap får makt. Dette lovet han da han gjestet SL Bergen sitt representantskapsmøte tidligere i år, sier Nielsen.

Han er også glad for at Aps ordførerkandidat i Bergen, Marte Mjøs Persen, er en lærervennlig person.

– Mjøs Persen holdt blant annet appell sammen med meg da vi hadde fanemarkering under streiken i fjor.

Rune Nielsen, som til daglig jobber ved Mjølkeråen skole, tror de økonomiske rammene vil gjøre store endringer vanskelig. Han viser til at Bergen har gigantunderskudd.

– Vi trenger en ny regjering i 2017! Kommuneøkonomien må styrkes! Her vil jeg tro en rødgrønn regjering kan gjøre vei i vellingen.  Uten penger blir det bare gode intensjoner når det gjelder det meste i skole.

Økt lærertetthet

Artikkelforfatter: Knut Overå Fyhn, SL-tillitsvalgt.
Knut Overå Fyhn, SL-tillitsvalgt i Tromsø kommune.

Det går mot nye krefter i toppene også i Tromsø. Det gleder Knut Overå Fyhn, hovedtillitsvalgt for SL i Tromsø kommune.

– Valgresultatet i Tromsø er godt sett fra ansattes synspunkt. Det garanterer at uroen rundt privatisering er lagt død, sier Overå Fyhn.

– Hva betyr valgresultatet for utviklingen av skolepolitikken i Tromsø kommune?

– På skolesiden betyr det økt lærertetthet og anerkjennelse av at tid er en viktig ressurs. Vi risikerer imidlertid at leksefri og heldagsskole kommer opp fra et styrket SV og overskygger det som jeg mener er aller viktigst: Lærertetthet når elevene er på skolen.

Overå Fyhn minner om at skolen primært er for elevene – og ikke for foreldrene.

– SFO er et godt tilbud som gjerne må styrkes, men ikke på bekostning av muligheten til å følge opp svake elever. Det er viktig å ha et tydelig alternativ til Høyres skoleringsfokus. Spredning av oppmerksomhet vil legge grunnlaget for Høyres tilbakekomst.

Læreren ved Workinnmarka skole mener videre at det det er håp om at praktisk-estetiske fag og strukturerende lek kan styrkes i hele skoleløpet og anerkjennes for sin egenverdi i utviklingen av hele mennesker som skal kunne trives.

– Dette er verdier som venstresida har større forståelse for enn det vi finner på høyresida, avslutter Knut Overå Fyhn.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]