Helse, utdanning og kultur (HUK): Enighet i mellomoppgjøret

Partene i lønnsforhandlingene innenfor HUK-området kom til enighet tirsdag ettermiddag. Partene er enige om et økonomisk oppgjør i tråd med oppgjørene i staten og…

3. juni 2015

Partene innenfor HUK-området kom til enighet tirsdag ettermiddag.

Partene er enige om et økonomisk oppgjør i tråd med oppgjørene i staten og i KS-området.

Forbundssekretær Gro Tove Andersen representerte Skolenes landsforbund i forhandlingene. Hun sier at protokollen ble signert like før klokken 16 tirsdag.

Gro Tove Andersen (2)
Forbundssekretær Gro Tove Andersen.

– Forhandlingene i Virke er alltid hyggelige og konstruktive. Det er sjelden det blir noe bråk rund disse forhandlingene, sier Andersen.

Direktør Pål Skarsbak, som har ledet forhandlingene for Virke, er også fornøyd.

– Det har vært en god tone gjennom forhandlingene, og partene har i fellesskap funnet løsninger, sier han til eget nettsted.

Tariffoppgjøret har omfattet forhandlinger om sju tariffavtaler med mellom 35.000 og 40.000 arbeidstakere innen helse, utdanning og kultur med over 30 arbeidstagerorganisasjoner. Virke har forhandlet parallelt med LO, YS, Unio og Akademikerne.

Forhandlingsresultat skal godkjennes av partene. Frist er satt til 17. juni 2015 kl. 12.00.

Det blir sendt ut informasjon fra Virke vedrørende iverksettelsen etter dette. Oppgjøret skal altså ikke iverksettes før Virke sender ut nærmere informasjon vedrørende dette.

Om Virke

• Virke er næringslivets nest største hovedorganisasjon og representerer over 19.000 virksomheter.
  • Virke sine medlemsbedrifter kommer fra bransjer som handel, kunnskap, teknologi, reiseliv, service, helse, omsorg, utdanning, kultur og frivillighet. Til sammen utgjør de over 220.000 arbeidsplasser.
  • Virke mener virksomheter lykkes best når verdiene skapes i samspill mellom arbeidsgiver og medarbeider.

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]