Helgesen valgt til KS-leder for fire nye år

17. februar 2016

Gunn Marit Helgesen er valgt til KS-leder for fire nye år. (Foto: KS/Pressebilde)

Gunn Marit Helgesen (H) er gjenvalgt som styreleder i KS for fire nye år. Også nestlederne Mette Gundersen (Ap) og Bjørn Arild Gram (Sp) er gjenvalgt.

En enstemmig valgkomité innstilte hele toppledelsen i KS til gjenvalg. Landstinget stemte i tråd med valgkomiteens forslag onsdag formiddag.

Gunn Marit Helgesen har vært leder i KS siden 2012 og styremedlem siden 2008. Helgesen sier hun er ydmyk overfor oppdraget:

– Jeg lover å stå på for lokaldemokratiet og jobbe for å gi dere best mulig rammevilkår, sa Helgesen da stemmegivningen var over, ifølge Kommunal Rapport.

234 stemte for valgkomiteens enstemmige innstilling på Helgesen, mens fire delegater stemte blankt.

Valget ble avgjort av at Sp støttet Gunn Marit Helgesen.

Sju av 14 representanter er nye i Hovedstyret, skriver KS på sin hjemmeside.

MDG er for første gang inne med en representant, mens SV mistet sin ene. Sp har fått tre representanter i det nye hovedstyret, mot to i forrige landstingsperiode, mens Høyre har redusert sine representanter fra tre til to.

Hovedstyret i KS. (Foto: KS/Pressebilde)

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]