Hedrer døde kolleger på Verdens lærerdag

5. oktober er den internasjonale lærerdagen. Education International har lansert et minnenettsted for å hedre og minne de mange ansatte i undervisnings- og opplæringssektoren verden over som har mistet livet som følge av koronaviruset. Et globalt hyllestarrangement finner også sted.

5. oktober 2021

Covid-19-pandemien har rammet undervisnings- og opplæringssektoren hardt. Utallige lærere, fagforeningsmedlemmer og ledere har dødd, skriver Education International på sin hjemmeside.

Hver dag mottar den internasjonale lærerorganisasjonen meldinger fra hele verden om kolleger som ikke lenger er med oss.

Dødsfallet til en lærer er en tragedie for familien, studentene og samfunnet. At så mange lærere har dødd rundt om i verden, har en ødeleggende innvirkning på yrket og utdanningen som helhet, skriver organisasjonen.

I forkant av Verdens lærerdag, har Education International lansert et minnesnettsted for å hedre og minnes kollegene som har dødd av viruset.

Minnenettstedet finner du her

Education International, som også representerer Skolenes landsforbund, oppfordrer til å bruke nettstedet til å dele historiene til venner og kolleger som har gått bort under pandemien.

Vi vil huske navnene deres og dele arven videre!

På Verdens lærerdag vil Education International være vertskap for et globalt hyllestarrangement til ære for de som har mistet livet som følge av pandemien.

Registrer deg på denne siden for å delta på hyllestarrangementet

5. oktober har hvert år siden 1994 blitt feiret som verdens lærerdag. Datoen viser til Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO) og Unescos anbefaling om lærernes status fra 1996. Denne anbefalingen fastsetter også referanser om rettigheter og ansvar for lærere og standarder for deres forberedelser og videreutdanning, rekruttering, ansettelse, og undervisning- og læringsforhold.

Det er UNESCO, FNs organisasjon for utdanning, vitenskap og kultur, som er ansvarlig for dagen som feirer og fremmer læreryrket over hele verden – sammen med blant annet Education International.

Fakta: Education International

• Education International er en internasjonal lærerorganisasjon som ble stiftet i 1993 etter en sammenslåing av IFFTU (International Federation of Free Teachers’ Unions) og WCOTP (World Confederation of Organizations of the Teaching Profession).
  • EI har som formål å fremme de nasjonale lærerorganisasjonenes arbeid for lærernes status, interesser og velferd med mer.
  • Organisasjonen representerer over 383 nasjonale lærerorganisasjoner med mer enn 32 millioner medlemmer fra 178 land og territorier (2021). Hovedsetet er i Brussel.
  • Norske organisasjoner som er med i EI, er Forskerforbundet, Skolenes landsforbund og Utdanningsforbundet.

(Kilde: Store norske leksikon)