Gratulerer med dagen, alle lærere!

5. oktober er lærernes dag. Skolenes landsforbund gratulerer alle landets lærere med dagen.   Den internasjonale lærerdagen er en ekstra anledning til å løfte…

5. oktober 2016

UNESCO har erklært 5. oktober som Verdens lærerdag. Gi lærere den anerkjennelsen de fortjener, mener Skolenes landsforbund. (Foto: Pixabay)

Den internasjonale lærerdagen er en ekstra anledning til å løfte lærerne fram og anerkjenne den gode jobben de gjør hver dag for den norske skolen og elevene.

Målet med dagen er å skape engasjement rundt lærerens status og oppgaver. Dagen feires over hele verden.

– Alle land trenger entusiastiske lærere som er faglig trygge og kan hjelpe barn, ungdom og voksne med å forstå det som først kan virke vanskelig. Derfor er det avgjørende at lærerne gis anerkjennelse og gode arbeidsvilkår, mener Skolens landsforbund.

Verdens lærerdag ble vedtatt så tidlig som i 1966 av UNESCO og ILO, FNs særorganisasjon for arbeidslivet. Dagen har blitt markert årlig siden 1994, og er en anledning for UNESCO – FNs organisasjon for utdanning, vitenskap og kultur – til å feire og promotere læreryrket.

Eksterne lenker:

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen