God skolestart, kjære Skole-Norge!

Skolenes landsforbund ønsker ALLE en flott skolestart. Ekstra lykkeønskninger til skolestarterne – vi heier på dere! PS! Se de flotte SL-plakatene som du kan henge opp på arbeidsplassen din!

9. august 2024

Forbundsleder Mette Johnsen Walker ønsker alle en god skolestart, og håper at mange skriver ut og henger opp SL-plakatene på sin arbeidsplass. (Foto: Skolenes landsforbund)

Om lag 60.000 førsteklassinger inntar hvert skoleår landets klasserom. Skolenes landsforbund håper skolene legger opp til godt med utetid og lek i første klasse.

– Lærerne må i tillegg få større handlefrihet til å legge opp undervisningen, som i dag er for teoritung. Lekbasert læring må ikke komme på bekostning av den frie leken. Den frie leken må få en betydelig plass i både barnehage, på småskoletrinnet og i SFO. Barna må ikke glemme å leke. Fri lek utvikler kreativitet og sosialiserer barna gjennom frie aktiviteter, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

Skolenes landsforbund jobber målrettet for å engasjere grasrota, utnytte ressursene i medlemsmassen, skape en felles plattform og fremme eierfølelse og engasjement.

– Vi blir takknemlig for både gladhistorier og de historiene som gjør at noe må endres for å ta vare på alle de gode ansatte vi har i barnehager og skoler rundt i landet, sier forbundslederen og understreker:

–  Dere gjør en særdeles viktig jobb!

– Aktiv part i den politiske påvirkningen

Sammen skaper vi vår politikk, og vi har en spennende tid foran oss, ifølge Johnsen Walker.

– Forbundet har gitt gode innspill til den nye opplæringsloven og opplæringsforskriften som trådte i kraft 1. august, med bakgrunn i tilbakemeldinger fra medlemmene. Det skal bli spennende å følge fullføringsreformen. Vi jobber også for å forskriftsfeste alternative opplæringsarenaer.

Forbundslederen nevner også at Skolenes landsforbund skal være en aktiv part i den politiske påvirkningen av digitalisering og KI i skolen samt at arbeidsforhold fortsatt er høyt på agendaen.

– Medlemsundersøkelser og arbeidstidsavtaler skal sikre at læreren får være lærer, og at andre yrkesgrupper økes i skolen for best mulig oppgavefordeling.

– Vi må heller ikke glemme pensjonsforliket på Stortinget, som gjør at folk må stå lenger i jobb. Vi vil prioritere gode, seniorpolitiske tiltak for at flere skal kunne stå lengre i arbeidslivet, sier Johnsen Walker.

Hun understreker også at ungdomsarbeidet er spesielt viktig.

– Vi jobber for at unge skal forstå viktigheten av å organisere seg, og for at de skal oppleve Skolenes landsforbund og LO som en sterk og viktig støttespiller.

Forbundet skal også hjelpe til med å finne gode muligheter for å rekruttere og beholde yrkesfaglærere.

Plakater til skolestart

Skolenes landsforbund oppfordrer alle medlemmene til å ta en titt på de flotte plakatene som er laget i forbindelse med skolestart, og som er sendt tillitsvalgte på arbeidsplasser der forbundet har medlemmer.

– Plakatene viser de gode medlemsfordelene det gir å være medlem i Skolenes landsforbund. Det inkluderer også studentene, som har gratis medlemskap hos oss. Ja, studentene har også fritak for kontingent det første året i jobb. En egen studentplakat viser dette. Det er også utformet plakater som vektlegger betydningen av gode arbeidsvilkår, tillit til læreren, sosialfaglig kompetanse og styrking av fagskolene.

– Det som er viktig, er at du eller din tillitsvalgt henger opp plakatene. Da bidrar du til å synliggjøre Skolenes landsforbund. Ja, kanskje verver du noen nye medlemmer også, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

Plakatene finner du under (PNG) og på denne siden (PDF og PNG)

• Arbeidsforhold: Gå på do eller spise matpakka? (PNG)
  • Arbeidsforhold: Lærere trenger også nødvendig pausetid (PNG)
  • Tillitsreform i skolen: Bok eller PC? La læreren avgjøre (PNG)