– Galskap å kutte bistanden nå

10. november 2015

Representanter for LOs valgte ledelse, sekretariat og administrasjon besøker denne uken Mosambik. (Foto: LO)

Å kutte i norsk bistand for å håndtere flyktningkrisen hjemme er galskap, sier LOs 1. nestleder Tor-Arne Solbakken, som i disse dager leder en LO-delegasjon til Mosambik.

Representanter for LOs valgte ledelse, sekretariat og administrasjon besøker denne uken ett av LOs hovedsamarbeidsland gjennom mange år, Mosambik, for å studere utviklingen i landet og for å signere en ny samarbeidsavtale med mosambikisk LO – OTM.

Forbundsleder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, er med på turen.

Sterkere demokrati?

Tor-Arne Solbakken minner om at norsk bistand skal bidra til økonomisk og demokratisk utvikling blant verdens fattigste.

Anne Finborud tok dette bildet over Maputo fra flyet. Maputo er hovedstaden og største by i Mosambik. Bildet viser «fattigområdene» der folk bor i skur. (Foto: SL)

– Det er mange som reiser spørsmål ved om bistand virker, men sannheten er nok at den norske og internasjonale bistanden til Mosambik har vært ganske marginal sammenliknet med landets egen evne til økonomisk vekst og utvikling. Men Norge og andre land kan bistå på de områdene der det behøves litt ekstra hjelp – først og fremst med kompetanse, men naturligvis også hjulpet av økonomiske bidrag, sier Solbakken.

SL-leder Anne Finborud er enig:

– De menneskelige ressursene er til stede, men det er mangel på kompetanse og nødvendig utstyr. Norge kan være med på å styrke sivilsamfunnet, altså frivillige organisasjoner og interesseorganisasjoner. Dette kan bidra til et sterkere demokrati i landet. Derfor er det forstemmende å se at regjeringen nå vil kutte i sivilsamfunnstøtten, sier Finborud.

Elektrisitetstøtten

Solbakken understreker at vi så langt ikke vet hvordan kuttene vil bli fordelt mellom ulike prosjekter rundt i verden.

– Men dette er et viktig arbeid overalt hvor vi kommer, og det demmer opp for nye kriser, kriger og konflikter som kan skape nye flyktningestrømmer, sier han.

– Det andre som bekymrer oss er kuttene i elektrisitetstøtten. Norge har vært en viktig bidragsyter til utbyggingen og opprustingen av Mosambiks elektrisitetsnett, og dette er en viktig forutsetning for utvikling av ny industri, sier Tor-Arne Solbakken.

Han minner om at Mosambik fortsatt er ett av verdens aller fattigste land, tross et tiår med nær ti prosent årlig økonomisk vekst.

Ett av de viktigste bidragene Norge gir, er gjennom «Olje for utvikling»-programmet, som skal bidra til at Mosambiks befolkning får glede av sin rettmessige andel av de olje- og gassinntektene som man nå håper vil komme.

Relevante lenker:
Regjeringen: Olje for utvikling
LO: LOs solidaritetsprosjekter
LO: OTM har 145.000 medlemmer i 17 forbund
OTM: Her finner du hjemmesiden til mosambikisk LO – OTM

LO-nestleder Tor-Arne Solbakken hilser på representanter fra mosambikisk LO - OTM. (Foto: SL)
LO-nestleder Tor-Arne Solbakken hilser på representanter fra mosambikisk LO – OTM. (Foto: SL)
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]