Fusk som angår barn – ikke biler!

I hvor mange år har fusket pågått, hvor mange skoler og hvor mange elever er påvirket?   Leserinnlegg signert leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud…

27. oktober 2015

LO og dets forbund, Skolenes landsforbund (SL), aksepterer ikke at Oslo-skolen fusker med kartleggingstester av elevene. (Foto: Pixabay)

Leserinnlegg signert leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud og LO-sekretær Trude Tinnlund. Innlegget er også publisert på Dagsavisens debattsider, hvor det er mulig å kommentere.

På Jeriko skole i Oslo har de minste elevene egne tester før kartleggingsprøver, for å få ned antall elever under den kritiske grensen.

Dette gjør skoleledelsen for å «pynte på tallene», ved å få det til å se ut til at det går bedre på skolen enn hva det faktisk gjør. Kartleggings­prøvene gjennomføres nasjonalt, og de gjennomføres for å avdekke hvilke elever som trenger ekstra oppfølging.

Det er viktig at elevene som trenger hjelp blir sett tidlig i skoleløpet, slik at de kan få tilbud om den tilretteleggingen de har krav på. Kartleggings­prøvene er derfor også et viktig verktøy for å hindre at elever faller fra senere i opplæringsløpet.

LO-sekretær Trude Tinnlund.

SL-leder Anne Finborud.
Leder i Skolenes landsforbund,  Anne Finborud.

Folk aksepterer ikke at Volkswagen fusker med klimatester. 11 millioner biler er rammet, det er iverksatt full granskning, konsernsjefen har gått av og i Norge er Økokrim på banen.

LO og dets forbund, Skolenes landsforbund (SL), aksepterer ikke at Oslo-skolen fusker med kartleggingstester av elevene. Jukset bør få konsekvenser!

«Det er faktisk virkelig kritisk og katastrofalt både for kartleggingsprøvene og flere av elevene at disse prøvene misbrukes. Det kan lett føre til at de svakeste elevene – de som trenger å bli identifisert for å få spesielt tilrettelagt undervisning – ikke blir fanget opp», sa en forsker på Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger til VG i samme sak. Forskeren har selvfølgelig helt rett!

Tester av elever før kartleggingsprøvene slik de beskrives fra Jeriko skole i Oslo, er «ikke etter boka» og kan bare beskrives som fusk.

Fusket som nå er avdekket i Oslo-skolen kan i verste fall ha fratatt mange elever den hjelp de kunne trengt for å komme seg gjennom skolen med et godt grunnlag innen flere fag. Mulig Oslo-skolen har stått seg bra sammenlignet med andre kommuner og slik sett har gitt bystyret og ordføreren en sak å «sole seg i» – og de har gjort det gang etter gang. Men var det egentlig grunn til det dersom det viser seg at kartleggingstestene var manipulert?

I verste fall kan faktisk elever ha tapt sine framtidsmuligheter, for eksempel i forhold til arbeidslivet, som en følge av at opplæringsbehov ikke ble oppdaget så tidlig som det burde i skoleløpet.

Den enkelte elevs behov for ærlige kartleggingsprøver som ikke ble manipulert ved påvirkning på eleven i forkant av selve testen, kan rett og slett ha blitt «ofret» til fordel for skoleeiernes iver etter å få bedre resultater i sammenligningen med andre kommuner rundt om i landet.

Nå kan det vise seg at osloskolens resultater i KOSTRA-målinger kanskje ikke er mer troverdige enn Volkswagens testresultater for sine biler når det gjelder klima­gassutslipp. Fusk må frem i lyset. De ansvarlige må stå fram og ta ansvar!

LO og SL krever at fusk, der elever forberedes på kartleggingstester, stanser umiddelbart. Samtidig krever vi at det settes i gang full gransking for å få avkledd omfanget og varigheten av fusket som har funnet sted ved Jeriko skole. I hvor mange år har det pågått, hvor mange skoler og hvor mange elever er påvirket? Hele Oslo-skolen bør under lupen.

Mens Volkswagen-jukset handler om noe «materielt» – kjøretøyene våre og klimaet – handler osloskolens fusk om barna våre og deres muligheter i arbeidslivet og livet ellers. Fusk med tester kan få alvorlige konsekvenser for mange.

Vi må slå minst like hardt ned på fusk som angår våre barn som fusk med biler!

Relevante lenker:
VG: Oslo-skolen får kraftig kritikk for å forberede de minste elevene på prøver
Jeriko skole: Kommentar til artikkel i VG

«Pixabay»-bildet er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]