Første trafikkskole med tariffavtale

Byåsen Trafikkskole i Trondheim er første trafikkskole her i landet med tariffavtale.

28. januar 2024

Jon Oddvar Holthe, nestleder i Skolenes landsforbund (til høyre), og Andreas Kvam, daglig leder/trafikklærer i Byåsen Trafikkskole, signerer avtalen. (Foto: Skolenes landsforbund)

Avtalen ble signert under Trondheimskonferansen lørdag, av Jon Oddvar Holthe, nestleder i Skolenes landsforbund, og Andreas Kvam, daglig leder/trafikklærer i Byåsen Trafikkskole.

– Det er ikke hver dag man er med på å skape historie, men i dag er faktisk en slik dag. Utrolig takknemlig for den fantastiske gjengen på Byåsen Trafikkskole som har vært med på denne reisen! Også stor takk til Jon Oddvar Holthe og resten av gjengen i Skolenes landsforbund, sier Andreas Kvam til egen Facebook-side.

Skolenes landsforbund har i en årrekke satt søkelys på forholdene i trafikkskole-bransjen.

Landets trafikklærere tilhører en bransje der nesten ingen er fagorganisert. Arbeidsmiljøloven brytes hver dag, og forbundet kjenner til kontrakter der enkelte er ansatt i en 0 til 100 prosent stilling og jobber 0 til 45 timer i uka.

– Vi skal gjøre alt vi kan for at trafikklærere skal få bedre arbeidsvilkår, og vi skal være med å rydde opp og sørge for at mange arbeidstakere kan få bedre tid med familien. Jeg er utrolig glad for at den første tariffavtalen er signert. Vi skal få på plass mange tariffavtaler over hele landet, sier Jon Oddvar Holthe.

Les mer om saken i FriFagbevegelse

Byåsen Trafikkskole har nå tariffavtale – historisk dag på Trondheimskonferansen. Fra venstre: Trafikklærer Ane Hegre-Joramo, daglig leder/trafikklærer Andreas Kvam, faglig leder/trafikklærer Anita Stene Kvam og nestleder Jon Oddvar Holthe. (Foto: Asgeir Kabuba Kjeldstad, Skolenes landsforbund)
Skolenes landsforbund er godt representert på Trondheimskonferansen. (Foto: Asgeir Kabuba Kjeldstad, Skolenes landsforbund)