Fordømmer fengsling av iranske lærere

Skolenes landsforbund og LO fordømmer i et felles brev til Irans øverste leder den iranske regjeringens brutale undertrykkelse av lærere og andre fagforeningsaktivister i Iran.

10. februar 2023

Kathrine Fauske (t.v.), nestleder i internasjonal avdeling i LO og Lene Merete Bakkedal, forbundssekretær i Skolenes landsforbund overleverte brev til til den iranske ambassaden i Oslo. (Foto: LO)

Den iranske regjeringens økonomiske politikk har skapt utbredt fattigdom og elendighet i landet, og har ført til offentlige protester. Regjeringen svarer med å arrestere kjente fagforeningsaktivister, lærere, arbeidere og mange andre demonstranter. Flere mennesker er henrettet.

«Vi frykter for sikkerheten til fagforeningenes aktivister, og er dypt bekymret over forverringen av menneskerettighetene i den islamske republikken Iran», skriver Skolenes landsforbund og LO i brevet til Ayatollah Sayyid Ali Hosseini Khamenei og understreker:

«LO Norge oppfordrer den iranske regjeringen til å iverksette tiltak for umiddelbart og betingelsesløst løslate alle arbeidere, fagforeningsfolk og menneskerettighetsaktivister fra fengsel samt stanse undertrykkelsen.»

Brevet fra Skolenes landsforbund og LO ble overlevert til den iranske ambassaden i Oslo tidligere denne uken, av forbundssekretær Lene Bakkedal og Kathrine Fauske, nestleder i internasjonal avdeling i LO.

Her kan du lese hele brevet som SL/LO har sendt til Irans øverste leder