– Fellesskapet starter i barnehagen

Fellesskap og inkludering må starte tidlig, og det må favne både barnehage og skole, mener Skolenes landsforbund.

11. april 2025

Runar Nørstad

Barnehage Lek Jente
Skal vi klare å skape en god skole med plass for alle, må vi også innlemme barnehagen – sosialiseringen må starte tidlig, med respekt for og plass til alle, mener Skolenes landsforbund. (Foto: Getty Images/Illustrasjon)

Skolenes landsforbund har levert et tydelig budskap til Kunnskapsdepartementet i sitt innspill til arbeidet med strategi for barnehage- og skolemiljø.

– Skal vi klare å skape en god skole med plass for alle, må vi også innlemme barnehagen. Sosialiseringen må starte tidlig, med respekt for og plass til alle, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

Hun peker på at mobbing og ekskludering ikke starter ved skolestart. Derfor må innsatsen for inkludering og trygghet begynne allerede i barnehagen.

– Det krever også at de ansatte har kompetanse til å fange opp og håndtere diskriminering og uheldige samspill.

Kunnskapsdepartementet har utfordret Partnerskap mot mobbing om å uttale seg om en strategi for barnehage- og skolemiljø. Skolenes landsforbund er med i partnerskapet. I innspillet fremhever forbundet fellesskolens betydning som et vern om demokratiet.

– Skolen er en av våre siste felles arenaer – en møteplass på tvers av bakgrunn og forutsetninger. Det er en rolle som blir stadig viktigere i et samfunn preget av økende forskjeller, sier forbundssekretær Lene Bakkedal som er forbundets representant i Partnerskap mot mobbing.

– Samfunnet vårt er i ferd med å gå fra et vi til jeg samfunn, og her har fellesskolen en stor rolle i å motvirke dette. Ved å styrke utdanningssystemet og sørge for at alle har en plass i fellesskapet, verner vi ikke bare demokratiet, men også fremtiden til våre barn og unge, understreker Bakkedal.

Relaterte saker
Barnehage- og skolemiljø (Barnehage- og skolemiljø – regjeringen.no)