Enighet i meklingen i Oslo kommune

Alle får minimum et kronetillegg på 20.000, som sikrer reallønnsvekst for alle LO-medlemmene.

24. mai 2024

Roger Vinje, leder i Skolenes landsforbund Oslo Fylkeslag, representerer forbundet i forhandlingene i LO Kommune Oslo sammen med nestleder Mishell Shakar. (Foto: Skolenes landsforbund)

LO Kommune Oslo har kommet til enighet med Oslo kommune om et resultat som gir alle ansatte minst 20.000 kroner i kronetillegg. De som har lønnstrinn 30 og høyere får en økning på 3,7 prosent.

Lønnsøkningen har virkningsdato fra 1. mai 2024.

– Dette er en seier for oss, uttaler Per Egil Johansen, forhandlingsleder i LO Kommune Oslo, i en pressemelding.

– Vi er fornøyde med den økonomiske innretningen på lønnsoppgjøret i Oslo kommune. Vi slo tilbake angrepene på overenskomsten, fortsetter han.

Skolenes landsforbund Oslo Fylkeslag er fornøyd med oppgjøret.

– LO Kommune Oslo hadde ett viktig krav fra starten av tariffoppgjøret: Økt kjøpekraft for alle. Dette har vi nå oppnådd. Vi har fått et akseptabelt kronetillegg. Dette har vi måttet kjempe for.  Selv om vi gjerne skulle hatt denne potten høyere, er vi fornøyde med at vi sikrer økt kjøpekraft for de på den lavere enden av ramma, sier leder Roger Vinje.

Sammen med nestleder Mishell Shakar har han representert forbundet i forhandlingene.

– Vi har dessverre ikke klart å unngå en pott til lokale forhandlinger, men vi er fornøyde med at vi har klart å presse den ned til 1,3 % av den totale potten med virkningsdato fra 1. juli, sier Mishell Shakar.

Unio, Akademikerne og YS-K Oslo har også godtatt det samme resultatet.

LO Kommune Oslo representerer om lag 19.000 arbeidstakere i Oslo kommune.

Møtebok, Oslo kommune 2024 (PDF)