Eldste delegat på Ap-landsmøtet

Tidligere SL-leder Sverre Worum (86) refser regjeringens skolepolitikk.   Sverre Worum, som er æresmedlem i SL, deltar på Ap-landsmøtet som delegat fra Oslo Ap….

16. april 2015

Sverre Worum (86) er æresmedlem i Skolenes landsforbund (SL). Han gleder seg til Ap-landsmøtet, spesielt «kunnskapsdokumentet» - et politisk dokument om kunnskap og verdiskaping. (Foto: Runar Nørstad, SL)

Tidligere SL-leder Sverre Worum (86) refser regjeringens skolepolitikk.

Sverre Worum, som er æresmedlem i SL, deltar på Ap-landsmøtet som delegat fra Oslo Ap. Han sitter også i styret i Oslo Arbeidersamfunn.

86-åringen er altså eldste delegat på Ap-landsmøtet. Han har store forventninger til landsmøtet, spesielt «kunnskapsdokumentet», som behandles lørdag.

– Lytt til læreren!

Eldste og yngste delegat til Ap-landsmøtet fotograferes av lederen i Oslo Arbeidersamfunn, Fredrik Mellem. Sverre Worum (86) sammen med Viktor Kasa (15) fra Vestre Aker-Ullern AUF. Det er ikke mindre enn 71 år mellom dem! (Foto: Runar Nørstad, SL)

– Ap har skissert en skolepolitikk hvor det ligger elementer av det som arbeiderbevegelsen og vi står for, blant annet tillit til og medbestemmelse for lærerne og medvirkning slik at lærerne er med i en endring av skoleverket. Det er jo langt fra den skolepolitikken som Oslo og regjeringen nå prøver å innføre, hvor man faktisk har mistro til lærerne. Hva gjør man? Jo, man baserer seg på utenlandske eksperter, som blant annet snakker om klassestørrelser – og at det ikke har noen betydning. Det går jo ikke an, sier Sverre Worum.

– Husk at det er læreren som er eksperten. Det er læreren som daglig lever i skolen. Man må lytte til læreren!

Han peker også på det som er en mangelvare i skolen i dag:

– Lærerne må få tid til å undervise!

Den spreke 86-åringen trekker også fram viktigheten av trepartssamarbeidet.

– Det gleder meg at man har det samme synet på skolen og i arbeidslivet hva gjelder trepartssamarbeidet. Når man trekker sammen i dette viktige samarbeidet – og lar arbeidstakerne medvirke – får man de gode resultatene. Dette er min mening, understreker Worum.

Gir seg ikke ennå

Sverre Worum var den første forbundslederen i Skolenes landsforbund (SL). Han ble valgt i 1982 og satt til 1993. Han fortsatte som forhandler i forbundet, i perioden 1993-2005. I dag gjør han en viktig jobb i forbundets organisasjonsutvalg og pensjonsutvalg.

– Hvor lenge skal du holde på?

– Det kommer jo an på interessen og engasjementet. Så lenge helsa holder, sier 86-åringen og utdyper:

– Mange snakker om alt de skal gjøre når de går av som 62-åringer. Men hva skal du gjøre fram til du for eksempel blir 92? Det er ikke bare å kose seg tolv timer i døgnet sju dager i uka. Man må ha et engasjement og det må planlegges. Arbeid er en viktig del av livet, det er ikke bare å slutte. Det er egentlig alvorlig å gå av med pensjon – dersom man ikke har noe å fylle dagene med.

Sverre Worum har altså ingen planer om å bli «pensjonist».

– Jeg leste et eller annet sted: Så lenge man er frisk, blir man ikke gammel. Man blir bare rynkete.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]