Debatt: Utsett behandlingen av skolenedleggelsene

Fylkestinget bør utsette behandlingen av skolenedleggelsene i Innlandet, mener Skolenes landsforbund Innlandet.

22. oktober 2024

Anders Fonn-Brenden, fylkesleder i Skolenes landsforbund Innlandet. (Foto: SL)

Innlegg signert Anders Fonn-Brenden, fylkesleder i Skolenes landsforbund Innlandet.

Onsdag 23. oktober skal fylkestinget i Innlandet vedta ny skolestruktur for fylket. Det er foreslått å legge ned Dokka og Skarnes skole i tillegg til skolestedene Dombås, Lom, Flisa og Sønsterud.

Skolenes landsforbund Innlandet mener at fylkestinget bør utsette behandlingen av skolenedleggelsene i Innlandet på bakgrunn av at et eventuelt vedtak kan bryte med Grunnloven samt FNs barnekonvensjon.

Barnets beste skal være et grunnleggende hensyn ved alle avgjørelser og handlinger som berører barn. Skolenes landsforbund Innlandet kan ikke se at det er gjort tilstrekkelige vurderinger av betydning omkring barnets beste i denne saken som bærer preg av hastverk og gir inntrykk av at politikerne kanskje forhaster seg nå fordi de ser at dette er noe de burde tatt tak i tidligere.

Vi oppfordrer derfor politikerne om å sende saken tilbake til for en grundig analyse av barnets beste slik det framkommer i FNs barnekonvensjon, artikkel 3 og i Grunnloven §104. Å Legge ned disse skolene uten at barnets beste er blitt skikkelig utredet, mener vi er lovstridig.

Skolenes landsforbund er ikke imot enhver skolenedleggelse. Dersom det er pedagogiske grunner til nedleggelsen, og man har gjort «barnets beste»-vurderinger som tilsier det. Det kan rett og slett være skoler der det er så få elever igjen at det er uforsvarlig å la barn gå i et så lite miljø.

I slike «barnets beste»-vurderinger må for eksempel skoleskyss inngå. En uforsvarlig mengde tid brukt til skoleskyss, er åpenbart ikke til barnets beste. Likeledes må det analyseres hva en skolenedleggelse vil gjøre med hjemstedet til barna. Er det fare for at en skolenedleggelse vil føre til mindre sosial- og fritidsaktivitet og kanskje også fraflytting, er det vanskelig å forestille seg at dette er til barnets beste.

Mange ansatte og elever i Innlandet lever hvert år med en bekymring for om linjene deres kommer til å starte opp på høsten på grunn av lave elevtall. Dette gir politikerne nå inntrykk av at kun kan løses med å legge ned disse linjene og skolene. Vi mener at politikerne lokalt heller bør jobbe opp mot de sentrale myndighetene og få endret på dagens finansiering av skolene. Stykkprisfinansieringen slik den er i dag kan gjøres om til at man heller finansierer etter oppstartede klasser. På denne måten kan skolene leve med at det er litt færre elever per klasse.

Skolenes landsforbund Innlandet er meget bekymret for de svake i samfunnet som det nå ser ut til at blir hardest rammet av den foreslåtte strukturendringen. Hvordan de skal ivaretas på en god og pedagogisk måte, har vi ikke fått noen gode svar på og det er bekymringsverdig. Denne strukturendringen er etter vårt syn ikke tilstrekkelig konsekvens utredet og bør derfor gjennomarbeides før det tas forhastede slutninger.