Debatt: Skoler og barnehager er en viktig del av kriseberedskapen

Barnehage og skole spiller en avgjørende rolle i å forme kritisk tenkning og mediekompetanse hos barn og unge.

23. september 2024

Kommunikasjonsavdelingen

Forbundssekretær Lene Bakkedal. (Foto: Skolenes landsforbund)
Barnehage og skole spiller en avgjørende rolle i å forme kritisk tenkning og mediekompetanse hos barn og unge, skriver forbundssekretær Lene Bakkedal. (Foto: Skolenes landsforbund)

Innlegg signert forbundssekretær Lene Bakkedal. Det står også på trykk i Utdanningsnytt.

Norge er et samfunn med høy grad av tillit, og våre demokratiske verdier står sterkt. Likevel føler flere seg utrygge i dag enn de gjorde i 2014, ifølge en undersøkelse Respons Analyse har gjort for Norges offisers- og spesialistforbund i 2024.

På spørsmål «hva anser du som den farligste trussel mot deg og din families trygghet og sikkerhet» svarer 15 prosent krig, ifølge undersøkelsen. På samme spørsmål i 2014 var tallet 2 prosent. 7 prosent anser terrorhandling som den farligste trussel, mot 4 prosent i 2014.

Barnehage og skole har et mandat om å utdanne, men også om å danne. For Skolenes landsforbund er trygghet mye mer enn forsvar og tradisjonell beredskap. I møte med en stadig mer kompleks verden, er det avgjørende at vi investerer i skole og barnehage som grunnpilarer i vår samfunnsberedskap. Ved å styrke utdanningssystemet, verner vi ikke bare demokratiet, men også fremtiden til våre barn og unge.

Sosiale medier og kunstig intelligens, inkludert «deepfake», gjør det vanskeligere enn noen gang å skille mellom hva som er sant og hva som er usant. Barnehage og skole spiller en avgjørende rolle i å forme kritisk tenkning og mediekompetanse hos barn og unge.

Ved å sørge for en lik skole for alle, gir vi alle et likt utgangspunkt, og kan hindre utenforskap.

For at barn og unge skal lære, må de kjenne på trygghet og tilhørighet. Denne tryggheten må skapes i barnehagen, på skolen, i klasserommet, med ulike profesjoner – ansatte – som skaper et solid fundament rundt barnet. Nevnte undersøkelse fra Respons Analyse viser at nordmenn frykter både trafikkulykke og økonomiske problemer mer enn krig (17 prosent hver). Det handler uansett om å gi trygghet.

Skole- og barnehageansatte har også en viktig jobb i en krise. For at noen skal gå på jobb for å ta imot syke og sårede eller verne viktige samfunnsstrukturer, må ansatte i skoler og barnehager også stille på jobb. Ansatte i skoler og barnehager er også en del av kriseberedskapen om det verste skulle skje.

Når barn og unge føler seg sett, hørt og verdsatt, minsker risikoen for at de søker tilhørighet i ekstreme miljøer.

Lene Bakkedal, forbundssekretær

Den viktigste oppgaven for utdanningssektoren er likevel å jobbe forebyggende. Inkluderende og mangfoldige læringsmiljø bidrar til å forebygge utenforskap og radikalisering. Når barn og unge føler seg sett, hørt og verdsatt, minsker risikoen for at de søker tilhørighet i ekstreme miljøer. Fellesskolen skal favne alle, og da er det viktig med riktig og god kompetanse hos de ansatte. Skolenes landsforbund presiserer at kompetansehevingen må skje i hele laget. Alle ansatte som jobber med barn og unge, er en viktig brikke i det forebyggende arbeidet.

Utdanning gir barn og unge de verktøyene de trenger for å delta aktivt i samfunnet og bidra til en positiv utvikling. Gjennom utdanning lærer de å stille spørsmål og utvikle en sunn skepsis til informasjonen de møter. De lærer å skille ut «fake news».

Skolenes landsforbund mener at skolen har en sentral rolle i å bygge demokratisk motstandskraft og forebygge ekstremisme. Vi vektlegger derfor viktigheten av tidlig innsats, kompetanseheving blant ansatte, erkjennelse av at ansatte i oppvekstsektoren er kritisk personell, og styrking av undervisningen om demokrati, menneskerettigheter og kritisk tenkning. Fellesskolen og barnehagen legger et godt grunnlag for å inkludere og ivareta utsatte grupper for å skape et samfunn med demokratisk motstandskraft.

Ved å sørge for mer midler til kompetanse i skolen og legge til rette for et godt samarbeid på tvers av sektorer, kan vi sammen skape et samfunn som er mer motstandsdyktig. 

Lene Bakkedal, forbundssekretær

Et sterkt demokrati er avhengig av informerte og engasjerte borgere. Terror destabiliserer samfunnet, og er en trussel mot vårt åpne og demokratiske samfunn. Forebygging koster mindre enn å reparere. Ved å sørge for mer midler til kompetanse i skolen og legge til rette for et godt samarbeid på tvers av sektorer, kan vi sammen skape et samfunn som er mer motstandsdyktig. 

Sammen kan vi sikre at nye generasjoner har de beste forutsetningene for å møte morgendagens utfordringer med kunnskap, kritisk tenkning og et sterkt verdigrunnlag.

Demokratiets motstandskraft er demningen mot ekstremisme som vi alle har ansvar for å bygge og vedlikeholde, helt ned til barnehagenivå.