Debatt: Riktig kompetanse på rett sted

La de som jobber med barn og elever, få bruke tiden sin på det de kan best.

22. august 2024

Kommunikasjonsavdelingen

Ansatte i barnehager og skoler blir brukt til alt mulig, inkludert å vaske gulv. (Foto: Getty Images/Illustrasjon)
Ansatte i barnehager og skoler blir brukt til alt mulig, inkludert å vaske gulv. (Foto: Getty Images/Illustrasjon)

Innlegg signert Mette Johnsen Walker, forbundsleder i Skolenes landsforbund. Det ble først publisert i Utdanningsnytt.

Arbeidsgiverne i barnehager og skoler, enten de er offentlige eller private, må sørge for at de ansatte får brukt kompetansen sin på best mulig måte. Dessverre har vi i Skolenes landsforbund erfart at så ikke alltid er tilfelle.

En omfattende medlemsundersøkelse om arbeidsforhold, som vi gjennomførte i eget forbund i oktober 2023, viser at ansatte i barnehager og skoler blir brukt til alt mulig. Rektorer, styrere og andre i ledelsen må ofte utføre rene vaktmesteroppgaver, fordi ingen andre gjør det. I tillegg blir mye av ledelsens tid brukt på merkantilt arbeid. Noe som en sekretær kunne gjort mye kjappere. Alt i alt fører dette til at det blir liten tid igjen til pedagogisk ledelse.

Rektorer, styrere og andre i ledelsen må ofte utføre rene vaktmesteroppgaver, fordi ingen andre gjør det

(Kilde: SL/Medlemsundersøkelse, oktober 2023)

Tilbakemeldinger fra to medlemmer som svarte på nevnte undersøkelse:

1. «Vaske do, fylle såpe og papir, lage konvolutter til tenner (tannfeen), moppe gulv, koste, stå dovakt, vaske pulter, basically rydde og vaske «klin» (melk, yoghurt, fjerne papir og mat) for at renhold skal gjøre sin jobb (???), sortere søppel, gå ut med søppel, lade Raptor-votter og -skosåler. Er alene med en klasse på småtrinnet.»

2. «Veiledning av voksne og barn, organisering av dagen, trøsting av voksne og barn, småprating med foreldre, ommøblering, matlaging, rydding av matleveranser fra Oda, vasking av leker, kosting av sand, sortering av navnløse ting og klær.»

(Innlegget fortsetter under bildet)

Forbundsleder Mette Johnsen Walker. (Foto: SL)

Lærere, miljøarbeidere og miljøveiledere kan bli satt til snømåking, rengjøring, søppelsortering, transport og alt mulig annet av forefallende arbeid. Medieoppslag den siste tiden, senest i Utdanningsnytt 21. august, har bekreftet at dette dessverre er tilfelle mange steder.

Resultatet er selvsagt at det blir mindre tid å bruke på elevene. Lærerne får mindre tid til å følge opp hver enkelt elev fordi man bruker tiden på arbeid som burde vært utført av andre yrkesgrupper.

Skolenes landsforbund vil ha slutt på at enkelte arbeidsgivere kutter i budsjettene på vedlikehold, rengjøring og andre oppgaver. Vi kan ikke akseptere at ledere og andre ansatte i skoler og barnehager må bruke en stor del av sin arbeidstid på arbeid som andre kunne utført både mer profesjonelt og med mindre tidsbruk.

Skolenes landsforbund vil ha slutt på at enkelte arbeidsgivere kutter i budsjettene på vedlikehold, rengjøring og andre oppgaver.

Forbundsleder Mette Johnsen Walker

Dette burde være opplagt for de som er opptatt av kvalitet i barnehager og skoler. Syv av ti ønsker en utfyllende funksjonsbeskrivelse for oppgaver for kontaktlærere og pedagogisk personell i barnehagen, ifølge undersøkelsen vår om arbeidsforhold.

Skolenes landsforbund minner om hva som står i protokollen fra hovedtariffoppgjøret i vår:

Arbeidsgiver har ansvar for å kartlegge de ansattes kompetanse og analysere kommunens/ fylkeskommunens kompetansebehov. I analysen bør også oppgavedeling mellom yrkesgruppene inngå, slik at de ulike yrkesgruppene i størst mulig grad får brukt sin kompetanse. På denne bakgrunn og etter drøftinger med de tillitsvalgte, skal det utarbeides en plan for gjennomføring av kompetansehevende tiltak på ulike nivåer i virksomheten.

Skolenes landsforbund oppfordrer alle arbeidsgivere til å komme i gang med dette viktige arbeidet snarest.

La de som jobber med barn og elever, få bruke tiden sin på det de kan best.

Relaterte saker
SL: Undersøkelse ga alarmerende svar
SL: Blogg: Krav om bedre arbeidsforhold i skolen
SL: Klar beskjed om ressursmangel i skolen
SL: – Er for få voksne i skolen