Debatt: Ha tillit til læreren, Tina Bru
Tina Bru, vi snakker ikke samme språk. Høyres ønskede testskole er et skritt i feil retning for den offentlige fellesskolen.
28. april 2025
Kommunikasjonsavdelingen

Innlegg signert Jeanine Norstad og Lene Bakkedal, forbundssekretærer i Skolenes landsforbund.
Høyres nestleder Tina Bru uttalte følgende til VG 4. april om Arbeiderpartiets ønske om å fjerne kartleggingsprøven på 1. trinn: «Det er rett og slett hårreisende. Det mest alvorlige er at de vil frata lærerne kartleggingsprøve som verktøy. Kartleggingsprøvene hjelper skolen, lærere og foreldre med å finne de elevene som trenger litt ekstra hjelp eller utfordringer så tidlig som mulig. Dette blir nå borte».
Bru bruker ord som «hårreisende».
Skolenes landsforbund synes det er hårreisende at Høyre klamrer seg fast til standardtesting av førsteklassingene.
Jeanine Norstad og Lene Bakkedal, forbundssekretærer i Skolenes landsforbund
Det gjør vi og. Skolenes landsforbund synes det er hårreisende at Høyre klamrer seg fast til standardtesting av førsteklassingene.
I et innlegg i Dagsavisen 9. april reagerer også leder i Utdanningsforbundet, Geir Røsvoll, på Tina Bru sin uttalelse: «Vi kan ikke tviholde på tiltak som ikke fungerer».
Skolenes landsforbund stiller også spørsmålstegn ved hvordan Tina Bru kan påstå at lærere trenger kartleggingsprøvene for å vite hvordan de skal tilrettelegge for elevene, når lærerprofesjonen selv sier at kartleggingsprøvene ikke er nødvendige til dette formålet?
Kartleggingsprøvene er kanskje et nyttig verktøy for å utarbeide statistikk og sammenlikne skoler, altså en kontrollfunksjon. Vi kan også forstå trangen politikere har til å bruke resultatene som utgangspunkt for å mene noe og sette sitt preg på utdanningspolitikken.
Men ikke påstå at lærerne trenger kartleggingsprøvene for å tilrettelegge for elevene.
Å fjerne en obligatorisk kartleggingsprøve fratar ikke lærerne muligheten til å bruke kartlegging som verktøy. Det vil de fortsatt gjøre om de ser nytteverdien i det.


Lærerne er profesjonelle og kompetente fagfolk som gjennom å være tett på elevene i klasserommet har den nødvendige innsikten til å tilpasse undervisningen. Skolenes landsforbund mener derfor at det er viktigere å vise lærerne tillit og gi dem rom til å bruke sin profesjonelle dømmekraft, fremfor å pålegge dem hyppige tester og kartleggingsprøver.
Høyres søkelys på testing og rangering av skoler frykter vi at vil føre til en smalere og mer ensidig undervisning.
Jeanine Norstad og Lene Bakkedal, forbundssekretærer i Skolenes landsforbund
Da blir det tillitsreform i praksis.
For vi er bekymret. Høyres søkelys på testing og rangering av skoler frykter vi at vil føre til en smalere og mer ensidig undervisning. Når skolene måles og rangeres basert på elevenes testresultater, risikerer vi at undervisningen blir mer rettet mot å prestere godt på tester, snarere enn å gi en helhetlig og tverrfaglig utdanning.
Evalueringen av seksårsreformen peker på at en overdreven vektlegging av kartlegging og testing kan ha negative konsekvenser for de yngste elevene. Det er behov for å redusere testpresset og øke tiden til lek og utforskning.
Skolenes landsforbund er opptatt av en helhetlig tilnærming til kvalitet i skolen, hvor det legges vekt på både faglig og sosial læring, og hvor lærerne får tillit og rom til å bruke sin profesjonelle kompetanse til å tilpasse undervisningen til den enkelte elevs behov – uten å bli overstyrt av et ensidig fokus på testing og rangering.
Relaterte saker
SL: Støtter fjerning av kartleggingsprøver på 1. trinn
SL: Ga innspill om fremtidens tester i skolen