– Dårlige lærere?
42 prosent av elevene i 10. klasse fikk karakteren 1 eller 2 ved årets eksamen i matematikk. Som vanlig er det lærerne som får…
29. juni 2015
Runar Nørstad
42 prosent av elevene i 10. klasse fikk karakteren 1 eller 2 ved årets eksamen i matematikk. Som vanlig er det lærerne som får skylda.
Skolenes landsforbund (SL) vil gjerne peke på to andre mulige forklaringer. Det ene er det som Ludvigsen-utvalget har påpekt: Det er for lite dybdelæring.
– I faget matematikk betyr det at for å komme gjennom hele læreplanen, må lærerne bedrive såkalt overflatelæring, som er det motsatte av dybdelæring. Det er rett og slett for mange emner til at man makter å gå i dybden på tilstrekkelig vis, sier Geir Allan Stava. Han er forbundsstyremedlem og hovedtillitsvalgt i SL.
[fusion_builder_container hundred_percent=»yes» overflow=»visible»][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=»1_1″ background_position=»left top» background_color=»» border_size=»» border_color=»» border_style=»solid» spacing=»yes» background_image=»» background_repeat=»no-repeat» padding=»» margin_top=»0px» margin_bottom=»0px» class=»» id=»» animation_type=»» animation_speed=»0.3″ animation_direction=»left» hide_on_mobile=»no» center_content=»no» min_height=»none»]
Skolenes landsforbund støtter Ludvigsen-utvalget i at mer dybdelæring er ønskelig, men da må også noe ut.
– En annen mulig grunn til de svake eksamensresultatene i matematikk kan være selve eksamensoppgavene. Det er på tide at noen ser kritisk på utformingen av og innholdet i disse. Det blir feil når eksamensoppgavene etterspør dybdeforståelse mens omfanget av læreplanene tilsier overflateundervisning, sier Geir Allan Stava.
Skolenes landsforbund, som er skoleforbundet i LO, utfordrer kunnskapsministeren til for en gangs skyld å lete etter forklaringer annetsteds enn ved å skylde på dårlige lærere.
- Les også: Ny rapport: Dette blir viktig i fremtidens skole (dagsavisen.no)
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]