Dårlig måling for Høyre og Erna Solberg

Oppslutningen til Høyre blant LOs medlemmer er nå 10,7 prosent. Partiet til arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) har bare en oppslutning på 5,4…

21. april 2015

Oppslutningen til Høyre blant LOs medlemmer er nå 10,7 prosent.

7 av 10 LO-medlemmer mener regjeringen og statsminister Erna Solberg drar Norge i feil samfunnsretning.(Foto: Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet/SL)

Partiet til arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) har bare en oppslutning på 5,4 prosent blant de fagorganiserte i LO, melder Siste.no.

Foran stortingsvalget, som skaffet Høyre og Fremskrittspartiet regjeringsmakt i 2013, var det nettopp en større oppslutning blant de fagorganiserte som var med på å sikre valgseieren.

Tall viste at hele 17 prosent av LO-medlemmene stemte på Fremskrittspartiet, mens 14 prosent stemte på Høyre.

Arbeiderpartiet hadde på sin side en oppslutning på 46 prosent blant LO-medlemmene ved forrige valg.

Høyresiden kjører på med en kommunereform som lukter av tvang og ikke frivillighet. Det er en politikk LOs medlemmer ikke vil ha, sier LO-leder Gerd Kristiansen. (Foto: Trond Isaksen/Pressebilde)

Når har utviklingen snudd. I en tilsvarende undersøkelse som ble offentliggjort på Ap-landsmøtet, sa hele 61 prosent at de nå ville gi sin stemme til Arbeiderpartiet.

Det er Opinion som har utført undersøkelsen blant de 900.000 yrkesaktive medlemmene i LO. Målingen viser nedslående tall for regjeringen. Bare 16 prosent mener utviklingen går i riktig retning.

– Folk ser konsekvensene av politikken som føres og vil ikke ha mer av det. Det mener også våre medlemmer, sier LO-leder Gerd Kristiansen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]