Bruk hjemmekontor – redd liv!

Skolenes landsforbund ber kunnskapsminister Guri Melby (V) gripe inn og instruere skole- og barnehageeiere til å pålegge hjemmekontor til alle ansatte som ikke absolutt må være fysisk til stede på jobb.

14. mars 2020

Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V). (Foto: Liv Aarberg, Venstre/Pressebilde)

Skolenes landsforbund får rapporter om at personalet ved enkelte skoler og barnehager rundt i landet skal møte på jobb som vanlig, til tross for at det nesten ikke er elever til stede.

Dette er både meningsløst og potensielt livsfarlig. Vi må unngå fysisk kontakt og ikke samle mange mennesker på samme sted uten at det er absolutt nødvendig. Alle som ikke trengs i skoler og barnehager må beordres til hjemmekontor. Det forundrer oss at enkelte kommuner og andre arbeidsgivere fortsatt ikke har fattet dette.

Skolenes landsforbund sendte lørdag ettermiddag et åpent brev til kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby, med kopi til NTB, der vi gir uttrykk for forbundets og medlemmenes bekymring og ber statsråden gripe inn.

Statsråden svarte søndag kveld, via NTB, på brevet:

– Jeg er kjent med at dette er en problemstilling på enkelte skoler. Det er viktig at både rektorer og lærere følger retningslinjene fra Helsedirektoratet som sier at flest mulig skal jobbe hjemmefra. Både på skoler og andre arbeidsplasser skal flest mulig jobbe hjemmefra når arbeidsoppgavene ikke krever at de er til stede på jobben, sier Guri Melby.