Blogg: Fellesskolen er truet
Skolenes landsforbund er svært bekymret for hvordan den hardt pressede økonomien i kommunene får konsekvenser for barnehagen og skolen.
27. november 2024
Mette Johnsen Walker
Denne høsten har vært preget av skolenedleggelser mange steder i det langstrakte og grisgrendte landet vårt. Elever og foreldre fortviler. Det gjelder både den lille bygdeskolen, nærskolen og videregående skoler. Begrunnelsen er både perspektivmelding om synkende elevtall fremover og økonomi. Noen ganger det ene, andre ganger begge deler.
Den offentlige fellesskolen har vært svært viktig for samfunnsutviklingen i landet vårt. Det tillitsbaserte verdisynet som utvikles på skolen der alle er ment å være likeverdig, uavhengig av familiens inntekt, livssyn, boforhold og interesser. Det gjør at man opparbeider respekt for hverandre, og altså dermed legger til rette for det inkluderende og tillitsbaserte norske samfunnet som vi er så glade i. Skolen holder nærmiljøet samlet. Det er der ungene driver med idrett, spiller i korps eller holder på med andre fritidsaktiviteter både på ettermiddagen, om kveldene og i helgene. Det er der man møtes 17. mai.
For oss i Skolenes landsforbund er fellesskolen ikke bare hjertet i vårt utdanningssystem, men også en nøkkelfaktor i det velferdssamfunnet vi ønsker at Norge skal være.
Mette Johnsen Walker, forbundsleder
Fellesskolen gir alle lik rett til utdanning, lik rett til å trives – uansett hvor man bor, og uavhengig av økonomisk bakgrunn kjønn, livssyn og nasjonalitet. Fellesskolen forebygger utenforskap og ivaretar de mest sårbare av barna våre.
Skolenes landsforbund er svært bekymret for hvordan den hardt pressende økonomien i kommunene får konsekvenser for barnehagen og skolen. Når fellesskolen svekkes ser vi nå at private aktører er raskt på plass og villige til å ta over ballen, slik tilfellet er i eksempelvis Innlandet. Erfaring fra tidligere tider med skolenedleggelser er at foreldre og andre går sammen om opprettelse av private skoler.
Vil det dukke opp private aktører som erstatning flere steder? For ressursrike familier som vil det beste for sine barn og ikke nødvendigvis tenker på andres barn og hva som er bra for helheten? Hvem skal tenke helhetlig for nærmiljøet eller for bygden når private aktører overtar skolen? Hvem skal snakke for dem som ikke har en sterk stemme? De stille som heller enn å sette seg på bussen foretrekker å være hjemme. Og med en familie som ikke har de ressursene som trengs for å stå litt ekstra på for sine barn. Det er nettopp disse velferdsstaten er til for. De som trenger at laget rundt dem ser dem, at samfunnet ser dem og passer på at de er med i fellesskapet.
Det handler om hvilket samfunn vi skal ha i fremtiden, og det handler om at skolen er en felles plattform som forebygger utenforskap.
Mette Johnsen Walker, forbundsleder
Den offentlige fellesskolen er truet. Vi i Skolenes landsforbund mener at det trengs større kunnskap om det helhetlige tilbudet for barn og unge, og ulike modeller for finansiering for nettopp å hindre et utenforskap som er så ødeleggende både for dem som rammes og samfunnet som helhet.
Mette har også blogget om:
Viktigheten av praktisk opplæring i skolen
Krav om bedre arbeidsforhold i skolen
Lønnsforhandlinger på 1-2-3, sa du?
Hvordan rekruttere og beholde lærere?
Hva venter lærerne i 2024?
Kraftige signaler fra medlemmene våre!
Det tunge yrkesfaglærerløftet
Har innføringen av paragraf 9A virket motsatt?
Må ansatte i barnehager og skoler bare tåle det?
Lever personvernet sitt eget liv i skolen?
En solidarisk og rettferdig tariffpolitikk
§ 9A til besvær
Sammen er vi større og sterkere – også i skolen
Vold og trusler er ikke en privatsak
Hvordan sikre økt kjøpekraft – for alle?
Arbeidstidsavtalen – et skritt i riktig retning
Vær en stolt SL-er!
Trygghet i arbeid, rettferdig lønnsutvikling
Ny god kurs i skolepolitikken