Best i Norden i matematikk

Norske 5.-klassinger er best i Norden på matematikk, viser elevundersøkelsen TIMMS som ble presentert tirsdag.   Undersøkelsen som ble gjennomført i 2015, viser at…

29. november 2016

De norske 5. trinnselevene oppnår svært gode resultater i matematikk, viser TIMSS 2015. (Foto: Pixabay)

Undersøkelsen som ble gjennomført i 2015, viser at norske elever på ungdomstrinnet gjør det middels godt både i matematikk og naturfag.

– Det skal bli interessant å følge med utviklingen fremover. Vi må glede oss over at vi har tatt et skritt fremover, sier Terje Moen, nestleder i Skolenes landsforbund.

For SL er det viktig å få fram at vi støtter alle initiativ som kan løfte statusen til yrkesfagene, sier SL-nestleder Terje Moen. (Foto: SL)
SL-nestleder Terje Moen. (Foto: SL)

– Svært gledelig

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) mener TIMMS-tallene viser at mye går bra i norsk skole.

– Norske lærere gjør en jobb vi kan være stolte av, sier han i en pressemelding.

Også direktør i Utdanningsdirektoratet, Hege Nilssen, er fornøyd med utviklingen:

– Norske elever på 5. trinn presterer svært bra i matematikk. Den positive utviklingen vi har sett på 4. trinn blir også bekreftet. Dette er svært gledelig fordi vi de siste årene har satset mye på matematikk og regning.

Av de europeiske landene, er det bare Russland og Nord-Irland som gjør det bedre i matematikk enn de norske elevene på 5. trinn.

Til sammen 57 land deltar i de internasjonale undersøkelsene TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) og TIMSS Advance. Testene gjennomføres hvert fjerde år og måler elevenes kompetanse i matematikk og naturfag på 4., 5., 8., 9. trinn og 3. året på videregående, i tillegg til en rekke andre tema.

Sliter med algebra

I Norge har 140 skoler med barnetrinn og 144 skoler med ungdomstrinn deltatt i undersøkelsen.

Når det gjelder elever på siste trinn på videregående, viser undersøkelsen at andelen elever som velger matematikk og fysikk det siste året på videregående skole er lavere i Norge enn i andre europeiske og nordiske land.

– At så få velger realfag på høyt nivå, er noe vi tar alvorlig. Det bør bekymre oss at et land som er tuftet på realfagskunnskap sliter med svak rekruttering til fysikk og matematikk. Vi må vise at realfag åpner dører til spennende studier og gir gode jobbmuligheter, sier Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: Runar Nørstad, SL)
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. (Foto: SL)

Algebra peker seg ut som det området der norske elever har størst utfordringer, viser både TIMSS og TIMSS Advanced.

PS! 6. desember presenteres PISA-kartleggingen, som måler grunnleggende ferdigheter i lesing, matematikk og naturfag blant 15-åringene i 72 land. I år har testen et særlig fokus på naturfag.

Fakta om TIMSS

De norske resultatene i TIMSS 2015 finner du her (udir.no)

• Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) er en internasjonal studie i matematikk og naturfag for grunnskolen.
  • Fra 1995 har TIMSS blitt gjennomført hvert fjerde år. Norge har deltatt hver gang unntatt i 1999.
  • Norge deltar i TIMSS 2015 med elever fra 4., 5., 8. og 9. trinn.
  • 5. og 9. trinn representerer Norge i de internasjonale sammenlikningene. Før deltok Norge bare med elever fra 4. og 8. trinn.
  • Endringen skyldes at vi ønsker å sammenligne oss med resten av Norden. Før var norske elever ett år yngre. De norske elevene på 5. trinn er i snitt 10,7 år gamle. I Danmark er de 10,9, i Sverige 10,8 og i England 10,1. Elever på 4. trinn i Norge er i gjennomsnitt 9,7 år gamle.
  • I underkant av 60 land deltar i TIMSS 2015. Europa utgjør den største gruppen med 29 land. Av de nordiske landene er det bare Island som ikke er med.
  • TIMSS gjennomføres av forsker-organisasjonen International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA). (Kilde: Kunnskapsdepartementet)

Fakta om TIMSS Advanced

Hele rapporten om TIMSS Advanced 2015finner du her (udir.no)

• TIMSS Advanced er en internasjonal studie som måler elevers kompetanse i matematikk og fysikk det siste året i videregående skole.
  • Organisasjonen International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) står bak TIMSS.
  • Ni land deltok i TIMSS Advanced 2015: Italia, Libanon, Portugal, Russland, Norge, Sverige, Frankrike, Slovenia og USA.

Relevante lenker
SL: Sp vil kaste PISA ut av skolen
SL: Ofrer vi norske ungdommer på PISAs alter?

Pixabay-bilder er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]