Avlyste kurs på danskebåten

Skolenes landsforbund Akershus inviterte til konferanse på danskebåten, men valgte å flytte arrangementet i sympati med havnearbeiderne. Stena Line, Color Line og DFDS nekter…

15. september 2016

SL avlyser kurs på danskebåten. (Foto: Wikipedia)

Stena Line, Color Line og DFDS nekter alle å bruke havnearbeiderne selskapene har tariffavtale med. Til tross for det inviterte LO i Oslo og Akershus til kurs på DFDS sin ferje i september. Kurset ble imidlertid avlyst etter protester fra havnearbeiderne, skriver frifagbevegelse.no.

Også SL Akershus valgte å avlyse sin konferanse på danskebåten, fordi DFDS har forfordelt Oslos havnearbeidere, opplyser fylkeslaget.

Konferansen ble flyttet til Thon Hotel Triaden, Lørenskog.

Studieleder og styremedlem i SL Akershus, Laila Kongerød, lovte på forhånd interessante og dyktige foredragsholdere, både fra forbundet, politikken og lærerstanden:

SLs forbundsleder Anne Finborud, Aps nestleder og leder av Utdanningskomiteen, Trond Giske, lektor Øystein Imsen fra Digitalpedagogene, lærer ved Stinta skole, Vidar Iversen, professor Svein Sjøberg og lærer Arne Olav Walbye. Også SLs nestleder Gunnvor Sen deltok, og informerte om nytt avtaleverk og forhandlingsteknikk.

Om lag 60 SL-ere deltok på konferansen. (Foto: SL)

Lektor Øystein Imsen fra Digitalpedagogene var først, med tema: Trender innen skoleutvikling. I salen satt om lag 60 SL-ere.

– Norske politikere følger trender hentet fra utlandet helt ukritisk, sa Imsen innledningsvis.

– Interessante og dyktige foredragsholdere. Engasjerte personer som har gode muligheter til å påvirke og forbedre utdanningsløpet for elever og lønns- og arbeidsforhold for den enkelte lærer i norsk skole. Det ble også tid til en orientering fra HELP angående advokatforsikringen vi har i forbundet, sier Laila Kongerød.

Også fylkesleder i Akershus, Øyvind Wiksaas, var godt fornøyd med utbyttet av konferansen:

– Inntrykket mitt er at konferansen og dens kunnskapsrike innledere har gitt et bra utbytte å ta med seg videre ut i fylkeslagene og deres arbeid videre, for å påvirke fremtidens skolepolitikk.

Øyvind Wiksaas, leder i SL Akershus, ønsket velkommet, (Foto: SL)

Konferansen ble avholdt på Thon Hotel Triaden i Lørenskog, fra 31. oktober til 1. november og var et samarbeid mellom SLs fylkeslag i Østfold og Vestfold, Buskerud og Telemark, Hedmark og Oppland, samt Oslo og Akershus.

Lektor Øystein Imsen fra Digitalpedagogene gjestet den interkommunale konferansen i regi av Skolenes landsforbund Akershus. (Foto: SL)
[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]