Anne Finborud: – SL skal lage mer støy

Forbundslederen startet i dag Skolenes landsforbunds valgkamp på årets Kommunalkonferanse. Årets Kommunalkonferanse har fått tittelen «Kampen om kommunene» og blir en oppkjøring til kommune- og…

1. juni 2015

Anne Finborud på talerstolen, Kommunalkonferansen på Gardermoen.

Årets Kommunalkonferanse har fått tittelen «Kampen om kommunene» og blir en oppkjøring til kommune- og fylkestingsvalget i september i år.

Mer enn 400 tillitsvalgte, medlemmer og ansatte i forbundene i LO Kommune er mandag og tirsdag samlet til valgverksted på Gardermoen med debatt, politikk, erfarings- og kunnskapsutveksling, nyheter og kultur.

Leder i Skolenes landsforbund (SL), Anne Finborud, holdt selv innlegg mandag formiddag – og hun sparte ikke på kruttet:

– Regjeringen sentraliserer og splitter opp offentlig sektor. Det handler om å bevare gode, offentlige tjenester. SL er klare for å støye mer framover, sa Finborud.

Og hun ga seg ikke med det:

– Vi vet at limet i offentlig sektor er kollektive avtaler. Derfor må vi blande politikk og tariff, fortsatte Finborud med klar beskjed om blant annet å ta trepartssamarbeidet på alvor.

«Det er viktig at vi er godt forberedt til høstens valg. Ikke bare bestemmer dette valget hvem som skal styre utviklingen i kommuner og fylker over hele landet – men også hvem som skal være arbeidsgivere for våre forbunds medlemmer de neste fire årene», står det å lese på konferansens hjemmeside.

Leder i LO Kommune, Mette Nord, åpnet Kommunalkonferansen på Gardermoen.

Styreleder i LO Kommune og leder i Fagforbundet, Mette Nord, uttalte dette før Kommunalkonferansen startet mandag:

– Valget handler om privatisering og konsekvensene det får for de ansatte, og om små og store kommuners framtid. Regjeringen har varslet at den vil stramme grepet om kommunereformen for å nå målet om betydelig færre kommuner. Det får store konsekvenser både for velferden til innbyggerne og de ansattes arbeidsliv.

Dette er noen av temaene som blir diskutert på Kommunalkonferansen:

«Fordelingen av verdiskapning og velferd er et spørsmål om makt og politisk vilje. Hva slags kommuner ønsker vi? Skal kommunen være en samfunnsutvikler, demokratiarena og tjenesteforvalter der folkevalgte med makt og myndighet fatter beslutninger på vegne av innbyggerne? Eller skal kommunene utvikle seg til bestillerkontor som skal iverksette statens politikk mest mulig effektivt og administrere private tjenesteytere til laveste pris?»[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]