Allmennlærerens svanesang

23. juni 2016

Faksimile av Anne Finboruds innlegg i Klassekampen.

Anne Finborud svarer på kronikk i Klassekampen, om SLs syn på obligatorisk masterutdanning: «Jeg frykter at vi går mot en smalere lærerutdanning, og med det en smalere skole.»

Innlegget til forbundsleder Anne Finborud står på trykk i Klassekampen torsdag 23. juni 2016, og gjengis her.

I en kronikk i Klassekampen 20. juni (se bilde nederst i saken), gir Kaare Skagen et grundig forsvar for at kunnskapsminister Isaksen innfører obligatorisk masteroppgave i lærerutdanningen. Skagen er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Nærmere bukken som passer havresekken kommer en vel knapt. En kan tenke seg at en professor i pedagogikk vil foretrekke å veilede lærerstudenter i masteroppgaven framfor å veilede studentene opp mot praksisperioder – med fare for at lærerutdanningen blir enda mindre praksisnær.

Usaklig skrevet av meg? Selvsagt, for Skagen har vitterlig mye å fare med. Han viser til flere relevante masteroppgaver som er skrevet innenfor en vid rekke temaer, men det er vel greit at Skagen får smaken av sin egen medisin: «Skolenes landsforbund i LO har kalt den nye lærerutdannelsen «erkereaksjonær», og kaller masteroppgaven for «akademisk jåleri.»»

SL-leder Anne Finborud på talerstolen under landsstyremøtet. (Foto: SL)
SL-leder Anne Finborud.  (Foto: SL)

Dette sier professoren og unnslår å opplyse at Skolenes landsforbund i de samme uttalelsene presiserer at vi ønsker mange lærere med master. Det vi er kritiske til er at statsråden innfører en obligatorisk mastergrad og at det er kunnskapsministerens ensidige akademisering i skolepolitikken vi selvsagt karakteriserer når vi bruker formuleringer som akademisk jåleri og erkereaksjonær. Ja. Ja.

Ellers synes jeg kronikken var både opplysende og relevant til debatten om innholdet i en mastergrad for lærere. Men jeg synes det er underlig, og kanskje litt trist, at Kaare Skagen ikke har en eneste refleksjon om hvilke konsekvenser det vil ha for skoleverket i Norge at lærerutdanningen omgjøres til en obligatorisk masterutdanning og at den norske allmennlæreren begraves.

Med den nye masterutdanningen, beveger vi oss mot et mer faglærerbasert system der fagene ses mer uavhengig av hverandre, stikk i strid med anbefalingene fra Ludvigsenutvalget, som peker på at i framtidens skole må også de skapende og kreative fagene vektlegges tyngre enn i dag. Jeg frykter at vi går mot en smalere lærerutdanning, og med det en smalere skole. Det er verken framtidens elever eller lærere tjent med, og det er dette vi har advart mot.

Det er også betimelig å spørre seg om en smalere masterutdanning for alle er tilpasset skolestrukturen i Norge. 1/3 av norske skoleelever går på skoler med mindre enn 100 elever og vi vil fortsatt ta til orde for en desentralisert skolestruktur. Fører kravet om obligatorisk masterutdanning til at mange nyutdannede må ta til takke med en deltidsstilling, vil dette være en katastrofe for rekrutteringen til læreryrket.

Det viktigste er selvsagt at lærerutdanningen er yrkesrelevant og engasjerende og at studiestedene lykkes med en vekselvirkning mellom fagstudier og praksis og refleksjon om sin egen rolle i yrket.

Obligatorisk masterutdanning er et stort inngripen i dagens allmennlærerutdanning. Det er vilkårene i yrket som rekrutterer studenter. En mastergrad bør være basert på frivillighet.

Kaare Skagens kronikk i Klassekampen 20. juni 2016.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]