Alle har en mening om lærere

Jeg jobber som lærer. Nå tenker du kanskje at enda en lærer har tenkt til å sutre over arbeidssituasjonen sin.   Leserinnlegg signert Marit…

30. mars 2016

Marit Lenhartzen mener Høyres politikk bidrar til å mistenkeliggjøre lærerne som yrkesgruppe. (Foto: Pixabay/Illustrasjon)Jeg jobber som lærer. Nå tenker du kanskje at enda en lærer har tenkt til å sutre over arbeidssituasjonen sin.

Leserinnlegg signert Marit Lenhartzen, styremedlem i Skolenes landsforbund Vestfold og lærer ved Re videregående skole.

Disse lærerne, som jobber så lite, og har for mange og lange ferier, og i tillegg er de frekke nok til å klage … Kjenner du deg igjen? Det er ingenting som hindrer deg i å bli lærer. Hvis du synes jobben vår virker så lett og så grei, er du hjertelig velkommen til å bli lærer du også.

Jeg for min del elsker jobben min og kan anbefale den på det varmeste. Jeg ønsker ikke å si noe negativt om jobben min! Å jobbe med elever, er det beste jeg vet i hele verden. Jeg er også stort sett fornøyd med arbeidsvilkårene for tiden. Skulle nok ønske meg mindre klasser, slik at jeg kunne følge opp hver enkelt elev bedre. Klassene øker stadig med en, to og tre elever. I løpet av et par år kan det ha stor betydning.

Jeg er derimot ikke særlig interessert i at arbeidsvilkårene skal bli dårligere. Derfor er jeg glad for at min fagorganisasjon Skolenes landsforbund (SL) var tidlig ute med å si nei og streike ved forrige konflikt. Men jeg er ikke sikker på om folk flest helt forsto hva vi streiket for.

SL-tillitsvalgt Marit Lenhartzen. (Foto: SL)

Det snakkes alltid om «lærer-saker» i media. Siden alle har gått på skole eller har barn i skolen, har alle en mening. Og det skulle bare mangle. Men det som mangler, er interesse for å sette seg inn hva problemene knyttet til min arbeidssituasjon er. Jeg vil ta selvkritikk på at når lærere snakker om utfordringer i media, så klarer vi nok ikke alltid å formidle hva problemene egentlig går ut på. Og det er nok kjedelig for folk flest å skulle sette seg inn i våre arbeidsforhold og problemstillinger. Der tror jeg lærerorganisasjonene har en jobb å gjøre.

En ting jeg synes kan være ubehagelig ved å være lærer, er den måten jeg blir møtt på av andre voksne. Det er Ikke personlig, men jeg opplever det som en generell mistenksomhet relatert til mitt yrke. Jeg vet ikke hva det er, men jeg blir mistenkt for å jobbe lite, ikke ha kompetanse til å gjøre jobben, og at jeg har for mange og lange ferier.

Nå menes det mye om hvorvidt det skal innføres kompetansekrav gitt med tilbakevirkende kraft for lærere. Det betyr altså at kvalifiserte lærere plutselig vil være ukvalifisert. De må tilbake på skolebenken og ta flere eksamener. Riktignok med en tidsfrist på 10 år, så det skulle være tid. Men her er det prinsippet det er snakk om.

Hva ville ha skjedd dersom andre yrkesgrupper plutselig fikk høre at utdannelsen deres ikke er gyldig, og at de må studere mer, eller miste kvalifiseringen?

Jeg har hørt at dette blir diskutert, og jeg hører blant annet at «lærere jobber jo så lite allerede, og det skulle bare mangle at de utdanner seg litt i tillegg». Høyre gikk til valg på å få kvalitet inn i skolen. Jeg er ikke enig i kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen om hvilke tiltak som trengs for å få kvalitet i skolen, og tror ikke kompetansekravet er rett medisin. I det hele tatt synes jeg det er synd man ikke anerkjenner at det er mye kvalitet i skolen allerede.

Det jeg vil rette oppmerksomheten mot er måten Høyre omtaler lærerne på, og jeg er redd de nører opp under de holdningene jeg noen ganger blir møtt med. Det eneste jeg har sett at Høyre har bidratt til, er å mistenkeliggjøre hele min yrkesgruppe. Jeg skulle ønske vi hadde en kunnskapsminister som påvirket positivt og iverksatte tiltak som faktisk kunne gjøre skolen bedre.

Skulle ønske Høyre kunne påvirke positivt.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]