– Gladmelding fra statsråd Røe Isaksen

– Skolenes landsforbund applauderer at oppdrag som ble gitt av Stortinget for tre år siden blir iverksatt, sier SL-leder Anne Finborud.   Kommunikasjonsavdelingen  …

16. oktober 2015

Det er gledelig at Torbjørn Røe Isaksen realiserer noe partene har jobbet med i mange år, mener SL.

Kommunikasjonsavdelingen

Statsråd Torbjørn Røe Isaksen har lagt fram et forslag til lovendring som gir departementet hjemmel til å etablere en nasjonal ordning for godkjenning av utenlandsk fagopplæring.

Partene har i flere år diskutert behovet for en nasjonal godkjenningsordning av utenlandsk fagopplæring. Saken har hatt fokus i samarbeidsrådet for yrkesopplæring (SRY). Departementet bør kunne forvente full oppslutning om forslaget og få iverksatt en nasjonal godkjenningsordning snarest mulig, ifølge Finborud.

– Det er flere grunner til at vi i SL har presset på i denne saken: Ordningen vil kunne forebygge sosial dumping, og gi de som har fagarbeiderkompetanse riktig lønn, sier Anne Finborud.

Anstendig arbeidsliv

Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, gleder seg over den rødgrønne vinden som feier over landet.
Leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud.

SL legger til grunn at godkjenningssystemet må godtgjøre at utdanningene tilfredsstiller norsk standard, både i forhold til faglig kvalitet og selvstendige fagarbeidere. Her kan de faglige rådene bidra med faglige uttalelser i et nytt nasjonalt godkjenningssystem, mener SL-lederen.

Anne Finborud understreker at behovet for en godkjenningsordning har vært stor lenge.

– Men nå haster det selvsagt ekstra for å møte flyktningene med et anstendig arbeidsliv. Det er gledelig at Torbjørn Røe Isaksen realiserer noe partene har jobbet med i mange år.

Per i dag er det ingen som har et lovbestemt ansvar for å godkjenne at en utenlandsk fagopplæring er sidestilt med en norsk fagopplæring.

Relevante lenker:
Regjeringen: Godkjenning av utenlandsk fagopplæring