Krever respekt for arbeidet lærerne gjør

Alle som jobber i skolen må bli sett, hørt og inkludert, mener ny fylkesleder i SL Akershus, Øyvind W. Wiksaas.   Tekst og foto:…

6. oktober 2015

Øyvind W. Wiksaas er faglærer i bilfag. Han synes det er viktig at alle faglærere ser nytteverdien av skolekonkurranser og at det blir en del av skolehverdagen. (Foto: Sidsel Valum, I skolen)

Tekst og foto: SIDSEL VALUM, I skolen

Han er også opptatt av at andre yrkesgrupper i skolen enn lærerne blir ivaretatt av SL.

– Gi hverandre en klem, det er omsorg i praksis, er en spontan melding til andre tillitsvalgte i SL fra Øyvind W. Wiksaas, som blir intervjuet av I skolen på en kickoff-samling i september for World Skills Norway.

Her fikk han skryt og applaus for gjennomføring av Akershus fylkes skolekonkurranse for lette kjøretøy på bilfag i vår.

To videregående skoler deltok i det som regnes som pilotprosjekt og oppstart for skolekonkurranser, og alle elevene som deltok har fått læreplass.

Alle fikk læreplass

– Totalt deltok 36 elever fra Jessheim og Eidsvoll gjennom et pilotprosjekt i World Skills Norway. De fire vinnerne har fått læreplass, og på Eidsvoll videregående skole har også alle de andre elevene fått læreplass, bortsett fra to som ønsket å gå videre på påbygg, forteller Øyvind W. Wiksaas, som hadde hovedansvar for skolekonkurransen i bilfag.

Ny fylkesleder

Etter mange år i fylkesstyret, som blant annet studieleder og senere nestleder, ble Øyvind W. Wiksaas valgt til ny fylkesleder i vår.

Han overtok vervet 1. august etter Wenche Fjellvang Nordli. I tillegg er han hovedtillitsvalgt i Eidsvoll kommune, og han har vært plasstillitsvalgt inntil nylig på Eidsvoll videregående skole i en stor SL-klubb i vekst med nær 30 medlemmer.

– Vi har hittil i hvert fall fått fire nye medlemmer, og vi er i vekst på tross av naturlig avgang ved at noen har gått av med pensjon, forteller han.

Underviser i bilfag

Med bakgrunn som selvstendig næringsdrivende og innehaver av eget EU-godkjent og autorisert bilverksted i Oslo, begynte Øyvind W. Wiksaas som yrkesfaglærer på Eidsvoll videregående skole for cirka ti år siden.

Øyvind W. Wiksaas er faglærer i bilfag, og på fritiden mekker han engelske veteranbiler. (Foto: Runar Nørstad)

Han har fagbrev som bilmekaniker og godkjenning som teknisk og administrativ leder. Etter PPU, YFL-utdanning og 60 studiepoeng i spesialpedagogikk, er han adjunkt med opprykk, og underviser bilfag på TIP.

– Hvorfor SL?

– Det var litt tilfeldig. Jeg ble medlem da jeg begynte å jobbe som lærer og ble vervet av den arbeidsplasstillitsvalgte på Eidsvoll videregående skole.

− SL må favne bredt politisk

– Hva gir det deg å være tillitsvalgt?

– Først og fremst en meningsfull hverdag og politisk perspektiv. Jeg møter mange spennende og interessante mennesker.

– Største utfordringen som tillitsvalgt?

– Å rekke alt!

– Mener du at SL blir hørt og har gjennomslag?

– Ja. Men det er rom for mer presseomtale og å være på de riktige arenaene. Jeg er ikke veldig radikal, og synes det er viktig at vi legger oss i sentrum av det de vi representerer står for. Vi bør få fram mangfoldet, og ikke markere oss for langt til venstre. Det er viktig at SL ikke blir et partipolitisk verktøy, men favner bredt politisk.

– Hvilke saker brenner du mest for å få gjennomført?

– At lærerne fortsatt skal ha sin profesjon ivaretatt og at vi skal få respekt for arbeidet vi gjør. Det er viktig at alle som jobber i skolen, også andre enn pedagoger, blir sett, hørt og inkludert.

Har egen seilbåt

– Hvilken bok leste du sist?

– «Mere blod» av Jo Nesbø. Jeg er veldig glad i bøkene til Jo Nesbø, og liker å lese både krim og faglitteratur.

– Hva gjør du i fritida for å hente nye krefter og inspirasjon?

– Jeg liker å seile, og har en 33 fots seilbåt. Turen går gjerne i Oslofjorden, til Moss, Hvaler, Horten, Tønsberg og lengre sør. Ellers er jeg sekretær i en norsk MG-klubb, for folk som er glad i engelske veteranbiler. Jeg trives godt med stillheten på hytta og hjemme på Vormsund, vi bor landlig der.

FAKTA: Øyvind W. Wiksaas

Alder: 53