– Læreren bør avgjøre mobilforbud

Skolenes landsforbund støtter ikke et nasjonalt forbud mot mobilbruk i skolen.   Leder i Skolenes landsforbund (SL), Anne Finborud, stiller seg ikke bak et…

14. september 2015

Stadig flere skoler innfører totalforbud mot mobilbruk. SL støtter ikke et slikt forbud. (Foto: Pixabay/SL)

Skolenes landsforbund støtter ikke et nasjonalt forbud mot mobilbruk i skolen.

Leder i Skolenes landsforbund (SL), Anne Finborud, stiller seg ikke bak et eventuelt nasjonalt forbud mot mobilbruk i skolen.

– Jeg tror vi må ha såpass stor tillit til at den enkelte lærer selv klarer å lage regler for mobilbruk i klassen sin. Jeg har i hvert fall aldri hørt at noen av våre medlemmer har sagt at mobilbruk forstyrrer selve undervisningen, sier Finborud.

Forbundslederen liker ikke at det innføres generelle forbud i skolen.

– Når det gjelder bruk av mobiltelefon i skolen, kan det ligge læring i form av sosial kompetanse ved å bruke den fornuftig. Eventuell vedvarende misbruk, for eksempel mobbing via SMS, kan kvalifisere til forbud. Men dette er noe den enkelte lærer – i dialog med elevene – bør finne ut av. Såpass tillit må vi ha til lærerne, mener Finborud.

Anne Finborud, leder i Skolenes landsforbund. (Foto: Runar Nørstad)

Hun mener friminuttene bør være mobilfri.

Totalforbud før skolestart

Stadig flere skoler innfører totalforbud mot mobilbruk, skrev VG søndag.

Rektor ved Stridsklev ungdomsskole i Porsgrunn innførte totalt mobilforbud før skolestart, etter at ansatte meldte fra om det de mente var en utvikling mot avhengighet hos flere av elevene.

«En mobilfri skole er først og fremst et pedagogisk grep for å styrke elevenes oppmerksomhet og læringsutbytte», ifølge rektor Turi Berntzen.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) anbefaler at flere skoler tar etter Stridsklev og andre skoler som har innført mobilfri skole, men er imidlertid ikke for et nasjonalt forbud.

– Jeg har mer tro på at skolene kommer frem til det selv. Og skolene kan faktisk konfiskere elevenes mobiler eller kreve innleverte mobiltelefoner ved skoledagens start, sier Røe Isaksen til VG.

Ifølge Utdanningsdirektoratet er det ikke lov å forby elever å ha med seg mobil til skolen.

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]