Krever adjunktlønn for yrkesfaglærere

Det er et paradoks at treårig yrkesfaglærerutdanning ikke kvalifiserer til adjunktlønn, mener Skolenes landsforbund (SL).   Under LOs utdanningskonferanse i Oslo kongressenter torsdag, benyttet…

10. september 2015

Treårig yrkesfaglærerutdanning bør kvalifisere til adjunktlønn, mener Skolenes landsforbund (SL). (Foto: Pixabay/SL)

Under LOs utdanningskonferanse i Oslo kongressenter torsdag, benyttet SL-nestleder Terje Moen anledningen til å belyse problemstillingen.

Statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Birgitte Jordahl, var invitert for å snakke om den utdanningspolitiske situasjonen, og åpnet for spørsmål etter innlegget.

SL har lenge utfordret KS og sentrale politikere om det forbundet mener er en høyst urimelig praksis for de som velger å ta treårig yrkesfaglærerutdanning (YFL), sa Terje Moen til statssekretæren.

Adjunkt eller lærer?

– Det er behov for flere yrkesfaglærere. De yrkesutøverne som velger å bli yrkesfaglærere, må utdanne seg – gjennom PPU-Y eller YFL. De fleste velger YFL, fordi det er svært vanskelig å komme inn på praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y).

SL-nestleder Terje Moen utfordret statssekretær Birgitte Jordahl om adjunktlønn for yrkeslærere. (Foto: Runar Nørstad)
SL-nestleder Terje Moen utfordrer statssekretær Birgitte Jordahl om adjunktlønn for yrkeslærere. (Foto: Runar Nørstad)

– Er du heldig og kommer inn på PPU-Y, blir du lønnet som adjunkt. Tar du den nye, treårige yrkesfagutdanningen, blir du lønnet som lærer. Det synes jeg er et paradoks. Yrkesfaglærerutdanning bør selvfølgelig kvalifisere til lønn som adjunkt, mener Terje Moen.

Nestlederen er ikke fornøyd med tilbakemeldingene fra KS og politikerne, til tross for at SL har tatt opp problemstillingen en rekke ganger.

– SL har ennå ikke fått noe fornuftig svar. Det eneste vi hører, er at dette er en sak mellom partene i arbeidslivet. Men det er jo helt feil. Det å bare komme med et politisk signal om at fagbrev er verdt 60 studiepoeng sammen med den treårige yrkesfaglærerutdanningen. Det vil jeg gjerne at du tar med deg videre, sa Terje Moen med klar adresse til statssekretæren.

Tar forslaget med hjem

– Det gjør jeg gjerne, svarte Birgitte Jordahl.

– Jeg vet ikke hva adjunktene vil si dersom man utvider ordningen til også å gjelde YFL. Det er vel kanskje også en form for profesjonsinteresse knyttet til dette. Jeg har ikke grublet så mye over det, så jeg synes det er utrolig bra at Skolenes landsforbund kommer med forslaget. Jeg lover å ta innspillet med til den i departementet som har ansvar for høyere utdanning, også knyttet til yrkesfaglærerne, avsluttet statssekretæren.

Bildet til saken er frigjort under denne lisensen[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]