Krafttak for yrkesfagene

LO og NHO vil øke kvaliteten på fagopplæringen og gi flere unge tilbud om læreplass. Skolenes landsforbund håper kunnskapsministeren følger opp.   Organisasjonene lanserte…

13. august 2015

SL er glad for at Kunnskapsdepartementet prioriterer yrkesfagene i den nye stipendordningen. (Foto: Pixabay/SL/Illustrasjon)

Organisasjonene lanserte en felles politikk for et krafttak for yrkesfagene under Arendalsuka torsdag.

– Må se verdien i lærlinger

Det var enighet om mye da LO og NHO lanserte nytt politikkdokument for fagopplæring

– Dersom vi ikke gjør noe står vi i fare for å mangle 90.000 fagarbeidere i 2035, påpekte LO-leder Gerd Kristiansen, som var glad for at partene sto sammen i dette arbeidet.

Et samstemt panel understreket det offentliges rolle og hvor viktig det er å få stat- og kommuner til å ta inn lærlinger.

– Politikkdokumentet tar for seg 16 gode tiltak som NHO og LO mener vil få flere søkere til yrkesfagene, få flere gjennom til fagbrev, bidra til at flere arbeidsgivere ser verdien i lærlinger og at samfunnet ser verdien i faglært arbeid, sier NHO-sjef Kristin Skogen Lund til eget nettsted.

– Røe Isaksen må på banen

SL-nestleder Terje Moen. (Foto: Bo Mathisen/Skolenes landsforbund)

1. nestleder i Skolenes landsforbund (SL), Terje Moen, er veldig fornøyd med at LO og NHO tar et krafttak for yrkesfagene.

– Men det er viktig at dette følges opp av andre organisasjoner. Ikke minst må kunnskapsministeren vise handlingskraft.

Moen forventer at kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen legger til rette for at flere faglærere, som i dag ikke er godkjent, får ta del i etter- og videreutdanningsstrategien.

– Samtidig må det også settes i gang prosjekter for å få flere til å bli lærere innen yrkesfagene. SL er forsiktig optimist med tanke på den varslede yrkesfaglærersatsingen, sier Terje Moren.

Årets søkertall til videregående skole viser at flere ungdommer velger en yrkesfaglig vei. Samtidig blir det flere læreplasser i mange fag og bransjer.

Det er likevel betydelige utfordringer med frafall underveis i løpet, og fremdeles er det hvert år flere tusen søkere til læreplass uten tilbud.

NHO og LO vil blant annet jobbe for:

• Flere målrettede tiltak for å skaffe flere læreplasser
  • Mer samarbeid mellom skole og arbeidsliv
  • Utvidet rett til videregående opplæring
  • Mer vekt på praktiske ferdigheter i grunnskolen

Tiltakene adresseres til politikere, myndigheter og arbeidslivets parter. Næringslivet må også bidra med flere læreplasser.

SSB anslår at det vil være behov for over 300.000 flere fagarbeidere i 2030 sammenliknet med i dag og at det vil være en underdekning på 90.000 fagarbeidere i 2035.

NHO og LOs 16 tiltak:

1. Flere læreplasser – lærebedriftene må sikres gode rammevilkår gjennom statlig finansiering

2. Samarbeid skole og arbeidsliv – fylkene må sikres forutsigbare stimuleringsmidler

3. Lærlingklausuler skal være hovedregelen ved offentlige innkjøp

4. Utstyrsparkene på skolene må være moderne og attraktive

5. Flere fleksible opplæringsløp og bedre individuell tilpasning

6. Behov for et styrket trepartssamarbeid – partsorganene skal ha sterk innflytelse på fag- og yrkesopplæringen

7. Opplæringskontorene bør ha partsrepresentasjon i styrene

8. Tilbudsstrukturen skal gi relevante innganger til programområdene og lærefagene i tråd med arbeidslivets behov

9. Det må rekrutteres flere yrkesfaglærere

10. Nytt system for godkjenning av utenlandsk yrkesfaglig utdanning

11. Aktiv kompetansebygging i lavkonjunktur