Faglærere fortviler over Nordland fylkeskommune

Ingen får tilbud om studiespesialisering med formgiving i Nordland i år. Det opprører faglærere. Faglærer og SL-medlem, Ingrid Kjærstad Solbakken, er fortvilet etter at…

22. mai 2015

Ingen får tilbud om studiespesialisering med formgiving i Nordland i år.  (Foto: Wenche Hegdal Nilssen, Polarsirkelen vgs.)

Faglærer og SL-medlem, Ingrid Kjærstad Solbakken, er fortvilet etter at årets tilbudsstruktur i videregående skole ble kjent. Nordland fylkeskommune har foreslått en struktur for kommende skoleår hvor de utelater/avvikler studiespesialisering med formgiving som tilbud i hele fylket.

– En strukturendring i de videregående fagene har vært ventet, men verken lærerne i formgivningsfag eller de respektive fagforeningene, var forberedt på beskjeden som kom forleden om at ingen skoler i Nordland får ta inn elever på formgivningsfag i år, sier Kjærstad Solbakken til Rana Blad.

– Det er tragisk! sier Kjærstad Solbakken som er lærer ved Polarsirkelen videregående skole i Mo i Rana.

Ifølge Kjærstad Solbakken ble de tidligere i år, i mars, forespeilet at de skulle få beholde en klasse til tross for lavt søkertall, bare syv primærsøkere – men totalt 11 søkere på VG1 ved Polarsirkelen videregående skole.

– Så kom det en overraskende beskjed om at tilbudet ikke opprettholdes noen steder i fylket. Dette opprører oss, og vi agerer som best vi kan, sier Ingrid Kjærstad Solbakken.

Flere faglærere mener fylkeskommunen med dette raserer tilbudet i hele fylket. De beskriver handlingen som en kortsiktig økonomisk løsning.

– Personalmessig råttent

Leder i SL Nordland, Chris Holstad. (Foto: Privat)

Leder i SL Nordland, Chris Holstad, er også sterkt engasjert i saken.

– Man kunne ønsket at politikerne anerkjente praktisk-estetiske fag. Det handler også om folk i arbeid som har forventninger om å fortsette. Det er personalmessig råttent, sier han til Rana Blad.

Faglærer Holstad er også hovedtillitsvalgt ved Polarsirkelen videregående skole.

– Fylkeskommunen vil dessuten følge opp regelen om at elever som søker VG2, men har strøket i mer enn to fag, kan få gå opp igjen, men her kan de ikke det, sier Solbakken og Holstad legger til:

– Den ene hånden vet ikke hva den andre gjør. Det er helt umulig å være med og se på at dette skjer.

Til sammen blir åtte faglærere på Polarsirkelen videregående skole, avdeling Mjølan berørt.

– Men i antall er det mange flere. Hva skal vi gjøre nå? spør Solbakken og slår oppgitt ut med armene.

I årets tilbudsstruktur i videregående skole i Nordland, ligger det an til at VG2 Dans, VG2 Salg, service og sikkerhet, VG1 studiespesialisering med formgivning, VG2 Matfag, VG2 Helseservicefaget og VG2 Transport og logistikk, alle på Polarsirkelen videregående skole, ikke opprettes fra høsten 2015.

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]