– Pilotskoler kan vise viktig vei

Skolenes landsforbund mener det er positivt at regjeringen vil etablere egne pilotskoler som skal ha fokus på mer praktisk læring og en mer fysisk aktiv skolehverdag. – Her må det følge med friske midler, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

13. september 2024

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun og forbundsleder Mette Johnsen Walker utveksler noen ord etter fredagens pressekonferanse om en mer praktisk skole. (Foto: Skolenes landsforbund)

Fredag la kunnskapsministeren fram stortingsmeldingen «En mer praktisk skole – bedre læring, motivasjon og trivsel på 5. til 10. trinn». Skolene får blant annet mer utstyr, bedre lokaler og økt kompetanse til å gi elevene mer praktisk læring i alle fag.

– De siste årene har vi sett historisk dårlige læringsresultater i norsk skole. Skolen har vært for stillesittende og teoritung. Nå gjør vi viktige grep for å snu utviklingen. Vi legger til rette for at skolehverdagen skal bli mer praktisk, variert og aktiv slik at motivasjonen øker og elevene lærer mer, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) i en pressemelding.

Skolenes landsforbund er positiv til forslaget om å etablere pilotskoler som skal ha fokus på praktisk læring og en fysisk aktiv skolehverdag.

– Lykkes man med dette pilotprosjektet, vil man finne ut hva som kan fungere for resten av skolene. Ser man at noe ikke fungerer, må man endre kurs underveis. Og vi ønsker en bred satsing på få skoler, enn en smal satsing på mange skoler.

– Her er det viktig med en grundig prosjektbeskrivelse for å finne ut hva disse skolene trenger av nødvendige ressurser. Satsingen må ikke løses med de rammene kommunene allerede har. Det må nye midler på plass, understreker Mette Johnsen Walker.

Skolenes landsforbund har, sammen med LO, i en årrekke etterlyst en mer praktisk og variert undervisning.

– Det er ikke vanskelig å være enig med regjeringen. Men, en mer praktisk skole koster penger. For å lykkes med denne satsingen, må politikerne være villige til å hoste opp midler i årene som kommer. Tomme og vage løfter holder ikke. Vi har nemlig sett det tidligere, også fra andre regjeringer. Forslag om nye tiltak gjenspeiler ikke behovet for friske midler, og da er risikoen for å mislykkes stor, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

I stortingsmeldingen kommer det fram at regjeringen har innført en såkalt rentekompensasjonsordning for investeringer i læringsarenaer, utstyr og inventar som bidrar til mer praktisk og variert opplæring i skolen. Ordningen vil ha en total investeringsramme på åtte milliarder kroner over åtte år. Målet er å stimulere kommunene til å gjøre investeringer som gir elever på 5.- 10. trinn gode læringsarenaer tilrettelagt for praktisk læring.

– Dette er selvfølgelig gledelig, og viser at regjeringen tar problemene i skolen på alvor, sier forbundslederen. Hun understreker at satsingen på en mer praktisk skole også må gjenspeiles i statsbudsjettet som blir lagt fram i oktober.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Forbundsleder Mette Johnsen Walker og 1. nestleder Jon Oddvar Holthe sammen med stortingsrepresentant Marit Knutsdatter Strand (Sp), som også sitter i Utdanningskomiteen. (Foto: Skolenes landsforbund)

– Vi registrerer at regjeringen i en budsjettlekkasje, gjengitt i NRK i dag, setter av 29 millioner kroner mer til utstyr for praktisk læring i forslag til statsbudsjettet, totalt 160 millioner kroner i 2025 med midlene fra 2024. Tiltakene som skal bidra til at vi får en mer praktisk, variert og relevant skole vil ta mange år og vil kreve langt mer enn disse 160 millionene. Vi håper regjeringen er klar over det, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker.

Skolenes landsforbund mener det er positivt at regjeringen foreslår å erstatte de nasjonale prøvene med læringsstøttende prøver. Dette var for øvrig et av forbundets forslag i høring om nasjonale prøver for noen år siden.

Skolenes landsforbund vil bruke god tid på å sette seg inn i stortingsmeldingen.

Forbundsleder Mette Johnsen Walker og 1. nestleder Jon Oddvar Holthe var på plass da kunnskapsministeren la fram stortingsmeldingen om en mer praktisk skole. (Foto: Skolenes landsforbund)