Nytt og bedre banktilbud

Bedre rente og bedre rådgivning til førstegangskjøpere er en viktig del av den nye bankavtalen til LO-medlemmene.

19. august 2024

Flere unge trenger råd og veiledning om hvordan de kan skaffe seg egen bolig. LO har lagt vekt på at bankene skal tilby personlig økonomisk rådgivning. (Illustrasjonsfoto: Getty Images)

LO har i fem år hatt avtale med Sparebank 1 Østlandet og Sparebank 1 SMN om gode betingelser for boliglån til LO-medlemmer. Disse avtalene videreføres. I tillegg utvides nå avtalen med Norges største sparebank, Sparebank 1 SR-Bank.

Avtalen omfatter både boliglån og sparing, og er en del av fordelsprogrammet LOfavør.

– LO har et godt fordelsprogram for fagorganiserte, med blant annet Norges beste innboforsikring. Nå er vi glade for å kunne tilby medlemmene våre enda bedre betingelser på både boliglån og sparekonto, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik i en pressemelding.

Hun framhever førstehjemslånet som særlig viktig.

– Vi ser fortsatt at det er en stor utfordring for mange å komme inn på boligmarkedet. Bedre rentebetingelser gjør det mulig for flere å håndtere lånet, og med det få innpass i boligmarkedet. Det bidrar til mindre sosiale forskjeller, og er viktig for oss i LO.

Ifølge pressemeldingen gis det nå lån til førstegangskjøpere til 5,42 prosent effektiv rente.

– Avtalen med LO markerer en viktig milepæl for oss som preferert samarbeidsbank, og vi ser frem til å styrke vår relasjon til Norges største arbeidstakerorganisasjon. Dette partnerskapet sikrer et omfattende og godt medlemstilbud for LO-medlemmene over hele Sør-Norge. Dette gleder vi oss til, sier konsernsjef Benedicte Schilbred Fasmer i Sparebank 1 SR-Bank.

I tillegg til disse tre samarbeidsbankene, tilbyr de øvrige Sparebank 1-banker også LOfavør Boliglån med bankens til enhver tid beste rente.

Vilkår og priseksempler

(Dette er satser pr. 19.08.24. På LOfavør.no får du oppdaterte vilkår)

LOfavør Førstehjemslån:

• Lån innenfor 85 % og øvrige krav i Utlånsforskriften
  • Gjelder lån til medlemmets første bolig
  • Effektiv rente fra 5,42 %

LOfavør Boliglån Ung:

• Lån innenfor 85 % av boligverdi og øvrige krav i Utlånsforskriften
  • For medlemmer 18 – 34 år
  • Effektiv rente fra 5,61 %

LOfavør Boliglån:

• For medlemmer over 34 år