Veileder om arbeid med vold og trusler i skolen

En ny veileder kan hjelpe skoler i det vanskelige arbeidet med risikovurdering av vold og trusler.

15. august 2024

KS har sammen med arbeidstakerorganisasjonene laget en veileder som kan hjelpe skoler i det vanskelige arbeidet med risikovurdering av vold og trusler. (Foto: Nucleus/KS)

Veilederen er utarbeidet av Skolenes landsforbund, Utdanningsforbundet, Skolelederforbundet, Fagforbundet og KS, og ble presentert på Arendalsuka torsdag.

Vold og trusler er et økende problem i skolen, og det er behov for kompetanseheving og etablering av rutiner for å forebygge og følge opp. På bakgrunn av dette har KS og partene tatt initiativ til et samarbeid på tvers av arbeidstaker og arbeidsgiversiden. Samarbeidet har som mål å utarbeide fag- og støttemateriell til ledere og ansatte i skolen.

Veilederen «Forebygging av vold og trusler i skolen» er skreddersydd for deg som jobber i skolen, og et supplement til Arbeidstilsynets generelle veileder «Risikovurdering – vold og trusler».

Les mer om vold og trusler på Arbeidstilsynets nettsider

Med denne veilederen vil vi gjøre det enklere å gjennomføre forebyggende arbeid i hverdagen. Her finner dere gode verktøy for å kartlegge, gjennomføre og dokumentere risikoer på deres skole. Veilederen er laget for alle som jobber i skolen og kan brukes av ledelse, arbeidsmiljøutvalg og andre arbeidsmiljøgrupper, skriver KS på sin hjemmeside.

Skolenes landsforbund mener mener veilederen vil være til god hjelp.

Les hele veilederen her (PDF)

Les mer om vold og trusler på vår temaside