Søkelys på fagskolene under Arendalsuka

Hvordan lykkes med økt satsing på fagskolene? Skolenes landsforbund utfordrer to skolepolitikere, en rektor, en faglærer pluss andre aktører med stor interesse for fagskolen.

5. august 2024

Arendalsuka 2024. skolenes landsforbund har arrangement om fagskolene.
DISSE DELTAR (øverst fra venstre): Thea Tuset, leder i Organisasjon for Norske Fagskolestudenter (ONF), Jon Oddvar Holthe, nestleder i Skolenes landsforbund, Sigrid Lian, faglærer i helse- og oppvekstfag, Fagskolen Vestfold og Telemark, Lise Selnes, stortingsrepresentant (Ap), Julie Remen Midtgarden (H), byråd for utdanning i Oslo kommune, Eirik Hågensen, rektor, Fagskolen i Viken, Arvid Ellingsen, spesialrådgiver i LO/leder i Nasjonalt fagskoleråd, Kine Asper Vistnes, nestleder i Fellesforbundet og Mette Johnsen Walker, forbundsleder i Skolenes landsforbund. (Foto: Tor Lindseth, ONF/John Trygve Tollefsen, Fellesforbundet, Arbeiderpartiet, Stortinget, Byrådet i Oslo/Skolenes landsforbund)

Arendalsuka arrangeres fra 12. til 16. august.

Skolenes landsforbund har eget arrangement, tirsdag 13. august i Bankgården (4. etasje), klokken 13.30 til 14.30.

Tittelen på arrangementet: Økt satsing på fagskolene – hvordan lykkes?

Om arrangementet

Mens høyskole og universitet bygger på akademia, er fagskolen i større grad bygget på yrkesrettede behov. En kan si at fagskolestudiene, som er korte, skreddersydde utdanninger, er et speilbilde av fremtidens behov. Ja, regjeringen har uttalt at fagskolene er helt sentrale for å utvikle utdanningstilbud som svarer på de utfordringene samfunnet står overfor.

Fagskolene er en viktig brikke i å nå målene både i det grønne skiftet og digitaliseringsomstillingen. For å få til denne omstillingen, må en ha en fot i hver leir – en spagat mellom det konseptuelle og virkelighetsbaserte.

Skolenes landsforbund har i flere år, sammen med LO og flere andre forbund i LO-familien, kjempet for at fagskoleutdanning skal få sin rettmessige plass i utdanningssystemet. Vi har store forventninger til at den nye stortingsmeldingen om høyere yrkesfaglig utdanning inneholder et krafttak for fagskolene.

Alle, både regjeringen og opposisjonen, ser verdien av å satse på fagskolene. Men fagre ord og løfter er ikke nok. Så hva gjør vi for å lykkes med denne viktige satsingen?

Medvirkende

Forbundsleder Mette Johnsen Walker ønsker velkommen! Nestleder Jon Oddvar Holthe innleder om hva Skolenes landsforbund tenker rundt fagskolen.

Den påfølgende panelsamtalen ledes av Arvid Ellingsen, spesialrådgiver i LO og leder av Nasjonalt fagskoleråd. Hvordan kan politikere bidra til at vi får et fagskoleløft i Norge, er ett av spørsmålene.

Velkommen til fagskoledebatt i Bankgården, 4. etasje, tirsdag 13. august klokken 13.30. PS! Inngangen er til høyre for hovedinngangen til Bankgården. Se etter forbundets roll up!

Skolenes landsforbund anbefaler disse arrangementene

Partnerskap mot mobbing har to arrangementer.

1) Trenger vi landsbyen for å oppdra et barn i 2024?
Med dette arrangementet ønsker Partnerskap mot mobbing å sette søkelys på hvordan vi, alle, kan bygge opp rundt barn og unge for å fremme inkludering og motvirke mobbing. Bygge laget. Hvordan kan lagbyggingen som skjer på fritiden tas med inn i skole og barnehage?

2) Rett til trygt og godt skolemiljø – også når du er samisk
Den nye opplæringslovens kapittel 12, slår fast at alle elever har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Skolen skal ha nulltoleranse mot krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.

• Onsdag 14. august, 10:00 – 10:45. Lavvoen
  • Les mer her (arendalsuka.no)

Partnerskap mot mobbing er et samarbeid mellom 16 partnere for å bekjempe mobbing. Skolenes landsforbund er én av partnerne.

Alle fortjener en trygg skolehverdag
Hvordan kan ansatte med sosialfaglig kompetanse bidra til å stryke det psykososiale læringsmiljøet?

• Arrangør: Fellesorganisasjonen (FO).
  • Forbundssekretær Lene Bakkedal deltar på vegne av Skolenes landsforbund.
  • Torsdag 15. august, 12:15 – 13:00. Bankgården
  • Les mer her (arendalsuka.no)

Global utdanning for en fredeligere verden
Alle barn har rett til utdanning. Dette sikrer bærekraftige samfunn og økt levestandard. Veien ut av fattigdom starter første skoledag. Men vi lever i en stadig mer urolig og utrygg verden, og verdens regjeringer ruster opp for å trygge egen befolkning – ofte på bekostning av andre tiltak som vi vet har en dokumentert forebyggede effekt på radikalisering og konflikt.

• Arrangør: Global Campaign for Education (GCE) nettverket i Norge. Skolenes landsforbund er medarrangør.
  • Mandag 12. august, 15:00 – 16:00. Impact Hub Agder Arendal