Hvordan få til en praktisk skole?

Nær alle kommuner har søkt om å delta i regjeringens satsing på en mer praktisk, variert og relevant skolehverdag. Lytt til SL-podden: Hvordan få til en praktisk skole?

16. mai 2024

Mange lærere ønsker å få til mer praktisk læring i alle fag, men mangler ofte utstyret eller arenaene de trenger for å gjøre dette. (Foto: Getty Images/Illustrasjon)

328 av 357 norske kommuner har søkt om midler fra potten på totalt 127 millioner kroner, og nå er pengene fordelt, ifølge en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.

Dette er et viktig tilskudd for å styrke den praktiske undervisningen i skolen, mener Skolenes landsforbund.

– Vektlegging av praktiske ferdigheter er et viktig skritt i riktig retning for at fellesskolen blir en skole for alle elever. Det er viktig med variert undervisning, og det betyr praktisk aktivitet i alle fag, sier forbundsleder Mette Johnsen Walker i Skolenes landsforbund.

– Vi oppfordrer til godt partsamarbeid lokalt, slik at pengene kommer frem dit de skal for å få fart på en mer praktisk skolehverdag for elevene, understreker hun.

Ja, hvordan er det med sløyd og søm i skolen i 2024? Betydningen av praktisk undervisning er tema i denne episoden av SL-podden (fra februar 2024).

Du finner SL-podden: fra Grasrota til Youngstorget på Spotify, Buzzsprout, Apple … Hyggelig om du abonnerer på den (er gratis).